Monday, July 20, 2009

MAJLIS PEMBANDARAN KUANTAN VS MAJLIS BANDARARA KUALA TERENGGANU

Baru baru ini penulis berpeluang untuk melihat satu tempat disebelah negeri penulis bersama beberapa kawan dan juga teman. Penulis bersama kenderaan pertama bertolak malam sebelum. Memang perangai kami begitu. Penulis dan juga seorang lagi rakan suka berjalan malam kerana pada waktu malam kami tidak mengantuk.

Pada kebiasaannya pada waktu malam orang akan mengantuk tapi mengikut pengalaman seorang lagi rakan yang akan menjadi 'GPS', waktu siang membuatkan kami lebih mudah mengantuk kerana keadaan cuaca yang agak panas.

Penulis tiba di Teluk Cempedak pada jam dua pagi dan kami 'disambut' oleh seekor kerbau pendek yang berkeliaran mencari makanan di tong sampah berhampiran. Perlu diingat bahawa negeri Pahang berkerja pada hari Jumaat tapi pada jam 3.30 pagi masih ada yang bermain futsal dan juga berkeliaran.

Kebanyakannnya orang muda mudi sama ada bersama pasangan masing masing atau bersama teman. Berlainan di bandar tempat penulis pada hari keesokan berkerja, tidak ramai yang berkeliaran.

Bandar Kuantan juga telah memalukan penulis secara psikologinya kerana Kuantan masih bertaraf Majlis Pembandaran yang jauh lebih maju dari Majlis Bandaraya Kuala Terengganu yang 'mati' kehidupan malamnya. Kuantan juga menyaksikan bilangan motorsikal yang boleh dibilang dengan jari.


Kuantan memang telah meninggalkan satu kenangan yang manis.

No comments: