Wednesday, December 22, 2010

PENGGUNA PERLU DIUTAMAKAN

Baru baru ini Kerajaan ada mengumumkan bahawa satu entiti yang diterajui oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengambil alih teraju Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) daripada pemegang sedia ada. KWSP membuat bidaaan berdasarkan kepada keuntungan yang akan diperoleh untuk jangka masa panjang.

Bidaaan yang dijanjikan termasuklah tiada kenaikan harga tol untuk jangka masa selama lima tahun dan tidak dijanjikan apa apa sama ada kenaikan atau tidak selepas lima tahun hingga tamat konsesi. Bidaan ini bukanlah yang pertama kerana pertama kalinya dibida oleh Asas Serba yang dikaitkan dengan tokoh korporat, Tan Sri Halim Saad.

Asas Serba berjanji tidak akan menaikkan tol sehingga tamat konsesi. Sekira dilihat dari segi jangka panjang untuk pengguna dan kerajaan, maka jelaslah bidaan yang dikemukan oleh Asas Serba adalah lebih bermanfaat lebih lagi kepada pengguna yang sentiasa mengharapkan tiada kenaikan tol. Malah kerajaan Barisan Nasional akan mendapat ‘benefit of doubt’ dari perkara ini.

Sekira dilihat lebih dalam lagi kesan kepada pengguna, adalah lebih baik kerajaan menerima bidaan daripada SMASH. Satu blog telah membisik bisikkan bahawa ini satu lagi milik Syed Mokhtar Al Bukhary berdasarkan akronim yang bermaksud Syed Mokhtar Highway. Apa pun, semua itu semua teka teki semata mata sama seperti pembida terbaru.

SMASH menawarkan untuk membeli kesemua saham dengan harga yang lagi tinggi daripada Asas Serba, KWSP dan juga yang terbaru. Pemegang saham PLUS masih belum membuat keputusan ketika warta ini dinaikkan. Pengguna akan mendapat kesan yang lebih besar sekiranya memilih SMASH kerana dalam bidaannya SMASH bukan sahaja tidak akan menaikkan kadar tol malah akan mengurangkan sebanyak 10% daripada kadar ketika ini.

Selamat memilih. Yang penting, pengguna perlu didahulukan. Jangan hanya pemegang saham mendapat keuntungan manakalah pengguna terpaksa bergolok gadai dan sentiasa berdebar kerana terdapat kemungkinan harga tol akan dinaikkan dari semasa ke semasa. Penulis memihak kepada SMASH bukan kerana dikaitkan dengan Orang Melayu terkaya di Malaysia tetapi kerana tawarannya yang akan mengurangkan kadar tol sebanyak 10% dari kadar sekarang dan tidak akan naik sehingga tamat konsesi.

Tidak adakah sesiapa atau mana mana Konsortium yang berminat dengan MTD yang memegang konsesi Lebuhraya Pantai Timur yang lebih dekat dengan penulis. Sekiranya PLUS boleh kenapa tidak pengendali lebuhraya yang lain. Yang penting, PENGGUNA mendapat faedah yang sama besar dengan bakal pengendali.

No comments: