Tuesday, January 6, 2009

HORMAT MENGHORMATI

Menggunting rambut merupakan satu aktiviti yang biasa di lakukan oleh mana2 manusia yang inginkan kekemasan dalam diri dan imej mereka. Si tukang gunting akan menghormati pelanggannya sebaik yang mungkin kerana bukan sahaja imej pelanggan tetapi juga imej si tukang gunting.

Percaya atau tidak, penulis pertama kali menyaksikan dalam sejarah hidup penulis yang tak berapa panjang lagi ini, si tukang gunting lansung tidak menyentuh kepala pelanggannya. Sedikit pun tidak sama ada untuk menggunting bahagian belakang mahupun bahagian depan. Komunikasi arahan juga tidak berlaku. Yang ada cuma bual kosong pelanggan dengan penggunting.

Hormatnya kepada pelanggan bukan kepalang layaknya. Kepala memang salah satu anggota badan yang paling sensitif dalam diri manusia. Ada manusia yang tidak senang dengan gurauan yang melibatkan kepala. Kepala adalah tempat yang paling tinggi martabatnya dan di sana terletak organ yang membezakan manusia dengan mahluk tuhan yang lain iaitu otak yang mempunyai akal fikiran.

Cerita P. Ramlee ada dialog mengenai kepala-"Ini kepala bapa kau, ini kepala bapa aku...Aku pijak kepala bapa kau, kau pijak kepala bapa aku"...betul ke skrip tersebut...marahnya bukan kepalang setelah masing masing memijak kepala lawan masing masing...

No comments: