Monday, January 12, 2009

MALAYSIA IKTIRAF ISRAEL

Malaysia secara faktanya tidak pernah mengakui dan mengiktiraf kewujudan negara penjajah yang diberi nama sebagai Israel. Malaysia bukan sahaja tidak berdagang dengan penjajah tersebut tetapi juga tidak mempunyai hubungan secara terus dengan penjajah tersebut. Secara faktanya sememang begitu, tapi bagaimana dengan secara halus. Benarkan Malaysia tidak mengiktiraf kewujudan negara penjajah tersebut yang menggelarkan mereka sebagai Israel.

Negara yang di iktiraf mempunyai namanya secara rasmi. Malaysia secara tidak sedar telah menggunakan nama rasmi penjajah Yahudi ini iaitu Israel dan secara tidak lansung serta secara halus, sedar atau tidak, selama ini kita sememangnya telah mengakui kewujudan penjajah yang diberi nama Israel ini. Penjajah Yahudi yang menggunakan nama Israel ini telah berjaya menuntut dunia secara tidak sedar mengiktiraf mereka secara tidak lansung.

Satu satunya penjajah yang mendapatkan nama bagi tempat yang mereka jajahi adalah Israel. Selama mana pun pejajahan yang telah di lakukan oleh mana mana kuasa besar yang pernah wujud, penjajah yang bergelar Israel ini adalah yang paling berjaya. Jangan di serabut kepala dengan artikel ini dengan sejarah dunia yang terlalu panjang ini, lihat sahaja tanah tercinta kita ini, Tanah Melayu. Tanah Melayu telah dijajah oleh beberapa kuasa besar selama beratus tahun lamanya. Portugis, Inggeris , Jepun. Tetapi tidak pernah kalau tak silap penulis Tanah Melayu bertukar kepada nama Portugis atau Jepun mahupun sebagai Britain pada masa penjajahan tersebut. Tanah Melayu kekal sebagai Tanah Melayu. Terengganu kekal sebagai Terengganu dan Kedah kekal sebagai Kedah sekadar beberapa contoh negeri di Tanah Melayu.

Penjajah yang bergelar sebagai Israel ini adalah satu satunnya penjajah yang dapat menukar nama tempat yang mereka jajahi. Malah Amerika Syarikat juga gagal berbuat demikian terhadap jajahan mereka yang terbaru iaitu Iraq dan Afhanistan. Cuma penjajah yang menamakan diri mereka sebagai Israel sahaja yang berjaya menjadikan negara yang mereka jajah kepada nama mereka. Hebat kan penjajah ini.

Secara tidak lansung mereka yang menyebut Israel adalah mereka yang mengiktiraf kewujudan penjajah tersebut di Tanah Palestin. Malah akhbar Malaysia ada mencetak Tanah Palestin sebagai Israel dan secara tidak lansung Malaysia telah mengiktiraf kewujudan penjajah tersebut. Lebih membimbangkan lagi buku buku teks Sekolah Rendah dan Menegah di Malaysia juga mengiktiraf secara tidak lansung kewujudan negara tersebut dengan mencetak sebagai 'Israel' walaupun sebenarnya ia adalah tanah Palestin.

Pelik tapi benar dan ia telah berleluasa. Iraq masih kekal sebagai Iraq dalam peta di Malaysia, tetapi tanah Palestin telah bertukat sebagai Israel. Secara halus, Malaysia telah masuk perangkap penjajah ini...

Bagi penulis, Israel tidak pernah wujud. Penjajah tetap penjajah. Bukan menjadi satu negara walaupun dah berpuluh tahun lamannya mereka menginap di situ...Israel yang di letakkan di peta adalah sebenarnya Palestin yang telah di jajah. Sekiranya di takdirkan Palestin di jajah 1000 tahun lagi, ia tetap tanah Palestin dan bukan bertukar nama kepada penjajah Israel seperti yang berleluasa seperti sekarang....

No comments: