Tuesday, October 21, 2008

LALUAN MEMOTONG DI TERENGGANU SEBELAH KIRI

Hari raya Aidilfitri telah berlalu. Bermacam perkara berlaku setiap hari. Dengan Ops Sikapnya dan bermacam macam lagi. Terengganu pada tahun ini menyaksikan Penulis mencatat sejarah sebagai perjalanan terpanjang pernah penulis lalui sepanjang hayat lewat 20 an.

Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 15 minit perjalan bertukar menjadi satu jam perjalanan lamanya. Indahnya perjalanan itu dengan pelbagai kerenah ragam manusia. Indah kepada penulis yang hanya menjadi kelendan kepada rakan bloggers menuju satu jemputan ke rumah rakan sepersatuan. Perit dan sesal mendakap hati si pemandu yang terpaksa beratur panjang untuk meredahi sesuatu perjalanan. Berapa lama agaknya masa yang terpaksa diperuntukkan oleh seorang pemandu dari kawasan Pantai Timur untuk memasuki ibu negara?

Semua telah selesai nampaknya untuk Aidilfitri 2008. Namun itu cuma sebabak kerana akan akan ada lagi Aidiladha dan juga Deepavali serta Krismas yang akan kunjung tiba tidak lama lagi. Kalau di negara lain, kita cuma akan dapat meraikan satu hari tertentu sahaja. Namun, di Malaysia, kita dapat meraikan bersama sama keunikan dan keharmonian berbilang bangsa, kaum serta adat resam yang bertapak di bumi bertuah ini.

Pelik tapi benar. Penulis juga mendapati, semasa sambutan Hari Raya Aidilifitri 1428H, telah mengajar penulis untuk memotong barisan sebelah kiri. Bukan bahagian kiri yang menjadi kaki lima seperti iklan sebuah televisyen swasta yang kini rancak disiarkan. Bagi jalan yang memiliki dua lorong pada sesebelah bahagian, secara rasminya seperti yang diajar oleh Sekolah Memandum, lorong memotong adalah sebelah kanan. Manakala sebelah kiri sekiranya kenderaan kita tidak memotong. Bukannya memotong sebelah kiri. Tetapi agaknya bagi segelintir pemandu Terengganu, ajarannya adalah memotong disebelah kiri dan sebelah kanan adalah laluan yang penulis gelarkan sebagai laluan orang yang sedang 'honeymoon'.

Sekiranya sesiapa daripada anda datang ke Terengganu, sila berhati hati dalam pemanduan anda kerana terdapat segelintir pemandu dalam keadaan kerugian. Apabila anda membeli sebuah kereta, secara asasnya lampu signal akan diberikan secara pakej menyeluruh sebuah kereta yang sempurna pembuatannya. Tetapi ada pemandu di Terengganu yang 'kehilangan' signal kereta mereka. Mereka akan membelok dimana sahaja yang mereka ingini dan ingat, jangan dimarahi kerana lampu signal mereka hilang. Mungkin mereka ini patut membuat tawaran semasa membeli kereta tersebut untuk membuang signal yang ada pada kereta kerana ternyata mereka tidak menggunakannya. Dalam iklan sebuah pembuat kereta pun ada menasihatkan supaya membuang perkara yang tidak berguna di dalam kereta kerana itu akan menyumbang kepada penggunaan minyak yang menjimatkan.

sekiranya penulis dibenarkan dan ada kuasa, penulis nak mengistiharkan laluan memotong kenderaan bagi laluan dua lorong pada satu bahagian adalah di sebelah kiri. Diulangi, sebelah KIRI.

No comments: