Friday, November 7, 2008

KELAM KABUT

Hidup di atas dunia yang penuh pancaroba memerlukan sesorang itu mengatur hidupnya supaya menjadi lebih baik dari hari ke hari. Bumi yang dikatakan kejam ini juga menghamparkan dataran yang amat luas untuk setiap orang mencorakkan apa yang akan berlaku setiap ini di mana sahaja mahluk bernama manusia berada. Sang Pencipta telah memberikan kepada setiap manusia yang indah ini akal dan fikiran dengan harapan mereka akan menjadi lebih baik daripada satu lagi makhluk yang digelar binatang.

Akal yang ada perlulah diisi dengan pelbagai makanan dan minuman yang berzat dan juga asli sumbernya supaya tidak berlaku kecelaruan fikiran pada masa akan datang. Santapan manusia ini boleh terjadi pada bila bila masa sahaja termasuklah pada waktu tidur. Waktu tidur pun manusia belajar ke? Tidak letih ke makhluk bernama manusia ini? Hairan hairan. Sekian waktu manusia juga mencuba dan melatih diri masing masing supaya menjadi lebih hebat antara satu sama lain.

Persaingan merupakan sifat manusia yang akan menjadikan satu satunya makhluk bumi yang dikurniakan akal ini bertukar daripada sebuah kain putih kepada sebuah sutera yang membolehkan si pemakai bergaya dan imejnya tinggi di kalangan yang lain. Manusia bukan sahaja akan bersaing dengan sesama manusia tetapi juga dengan makhluk yang lain termasuklah binatang yang lansung tidak ada akal dan fikiran. Di mana letaknya akal fikiran makhluk terpilih ini?

Seandainya seekor burung helang mendepakan sayapnya untuk membelah angkasaraya, manusia pula memotong awan biru dengan satu lagi ciptaan yang bahasa melayunya kapal terbang. Ada juga helikopter yang lebih kepada merayau-merayau di udara seolah olah seperti lalat yang begitu banyaknya di bumi ini. Manusia memang hebat dan pujian kepada Maha Pencipta untuk makhluk bumi bernama manusia.

Otak pun ada. Bahasa kasarnya yang sering diperkatakan oleh orang tertentu yang biasanya berada di situasi marah-kepada otak pun ada. Adakah manusia berhak ke atas otak yang ada 'special edition' bersama sama dengan akal fikiran ini secara total? Jika seorang manusia yang amat pintar akalnya hidup bersama sama dengan manusia yang kurang sedikit akalnya, salahkah manusia itu menjadi terlalu pintar sedangkan rakannya tidak sedemikian rupa? Jika manusia yang lebih itu tidak menolong rakannya yang lain, adilkah itu kepada manusia yang lain? Orang ramai kata, tepuk dada, tanyalah hati. Tetapi ada juga si polan kata, ikut hati membawa mati...

No comments: