Friday, November 21, 2008

BESARNYA MOTOSIKAL ZAMAN SEKARANG

Saban tahun, penunggang dan pembonceng motosikal merupakan penyumbang tertinggi kepada kemalangan jalan raya. Dan setiap tahun jugalah setiap kali apa sahaja operasi di adakan, penunggang dan pembonceng motosikal adalah sumber kepada pendapatan mereka yang membuat keranda khususnya untuk kecelakaan jalan raya atau di mana sahaja terutamanya di Malaysia.

Zaman yang serba baru ini telah menjadikan motosikal bukan sahaja menjadi canggih tapi juga menjadikan ia semakin besar hari demi hari. Malah sekiranya diperhatikan betul betul fenomena sekarang, motosikal adalah sama besar dengan kereta. Malah kadang kadang ada yang menyamai sebuah bas mahupun lori treller.

Motosikal ini menjadi terlalu besar sehinggakan untuk memintas mereka memerlukan satu ruang yang agak besar. Apabila sebuah kereta berada di belakang motosikal, maka kereta tersebut memerlukan ruang sebelah kanan untuk memotong motosikal tersebut. Sekiranya terdapat kenderaan daripada hadapan, kenderaan di belakang tidak dapat memotong motosikal khususnya motosikal zaman sekarang yang terlalu besar.

Ada juga motosikal moden ini yang kecil sahaja fizikalnya dan mengekalkan rupa bentuknya seperti yang asal dan tidak bertukar menjadi terlalu besar apabila berada di atas jalan raya. Mereka yang berkunjung ke Terengganu khususnya perlulah sedar yang motosikal di Terengganu, semuanya besar besar. Untung orang Terengganu untuk mereka yang membeli motosikal kerana membeli kenderaan kecil tetapi boleh bertukar menjadi besar. Berlawanan dengan segelintir pembeli kereta di Terengganu yang malang kerana termasuk dalam pakej pembelian kereta, lampu signal. Kerana lampu signal itu lansung tidak berguna...

No comments: