Saturday, November 15, 2008

PENURUNAN PRESTASI PELAJAR ULU TERANUNG

Terlebih dahulu, tahniah penulis ucapkan kepada yang berjaya dan tidak berjaya di dalam keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Yang berjaya kerana telah mengangkat satu lagi tahap anda dan pencapaian peribadi manakan sekalung tahniah kerana berani mencuba dan tidak lari dari cabaran hidup di dunia yang tidak kekal abadi ini.

Penulis mengenali beberapa kerat pelajar dari sekolah rendah hingga mereka meningkat dewasa sehingga menamatkan zaman persekolahan formal iaitu tingkatan lima. Tingkatan enam tidak menjadi wajib, cuma menjadi satu opsyen kepada pelajar untuk naik lagi satu tingkat ke hadapan. UPSR bukanlah penamaat kepada segalanya. Malah pembelajaran secara ilmiah tertinggi bukan lagi penghabisan kepada proses pembelajaran seseorang manusia. Manusia belajar sejak dari lahir (malah ada yang mengatakan sejak dari dalam rahim ibunya) sehingga saat kematian. Sekiranya si mati adalah penganut agama islam, maka pelajaran terakhir yang akan dibisikkan ke telinganya adalah kalimah syahadah.

Persoalannya yang hanya boleh dijawab pelajar ulu teranung sahaja-Mengapa kebanyakkan dari kamu semua semakin menurun kuliti hidup. Sekurang kurangnya dari titik A-UPSR ke Titik B-Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Mengapa mereka yang mendapat 5A diperingkat UPSR tidak mendapat walaupun 1A pun di tahap SPM. Adakah mereka ini semakin tidak cerdik? Orang kata orang yang hidup lama, banyaklah benda yang dipelajarinya. Banyaklah asam dan ragam yang dipelihatkannya. Mengapa perkara ini berlaku saban tahun sehinggakan ada yang menjadi anak muda yang rosak dan hanyut di pentas dunia rekaan mereka sendiri. Sedihnya...Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul...

Siapakah yang harus dipersalahkan? Pelajar? Ibubapa? Guru? Ataupun masyarakat? Menunding jari kepada mana mana pihak memang mudah, tapi akhirnya tiada penyelesaian konkrit yang diperolehi untuk menyelesaikannya secara jangka panjang. Sekurang kurangnya, mereka ini masih dapat menjadi penerus kepada kecemerlangan semasa peringkat budak budak sekolah rendah.

Mereka menjadi semakin kurang ajar apabila menjadi orang dewasa. Nampak gayanya, begitulah tradisi budak budak sekolah menengah di teranung yang akhirnya memakan diri sendiri. Pepatah melayu seperti "Adat resam padi, semakin tunduk, semakin berisi". Semakin banyak yang dipelajari, semakin banyak dirosakkan. Semua ini harus dihentikan sama ada secara mengejut atau beransur ansur.

Tetapi juga harus diingat, mereka yang tidak cemerlang tidak semestinya tidak cemerlang dalam hidup. Kalau ada yang tidak cemerlang dalam akademik tapi cemerlang dalam dalam hidup di dunia dan alam kekal nanti. Banyak contoh-Bill Gates, Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhari dan Michael Dell. Yang paling kita takuti adalah mereka ini hanyut kedua duanya...

No comments: