Sunday, November 30, 2008

OBAMA-IRAN, IRAQ DAN PALESTIN-SATU DILEMA

Pengundi di negara Uncle Sam telah memilih Barack Obama sebagai Presiden mereka. Ini bermakna, Januari nanti, dalam sejarah tercatit seorang kulit hitam telah menjadi orang paling berkuasa dan berpengaruh dalam dunia. Dunia islam sentiasa berada di dalam dilema kerana pemilihan presiden amerika, calon calonnya adalah ibarat diluah mati mak, ditelan mati bapa.

Memilih Obama bermakna kita meminggirkan rakan kita di Palestin. Ternyata Obama merupakan seorang yang pro Israel dan beliau ternyata memihak Rejim Zionis dalam isu dengan Palestin. Orang pertama yang beliau lantik adalah seorang keturunan Yahudi yang akan bertindak sebagai ketua bermula Januari 2009.

Memilih Obama juga menyaksikan pelan pengunduran askar penceroboh di Iraq. Negara yang diserang oleh bakal mantan presiden untuk minyaknya akan menyaksikan penarikan secara beransur ansur sehingga tahun 2010 dan berkemungkinan berlanjutan sehingga 2011. Obama telah menyatakan yang beliau tidak akan bertolak ansur dengan Iran kerana dasarnya yang protective kepada Israel yang merupakan musuh ketat negara pimpinan Ahmadinejad.

McCain yang telah tewas pula menyaksikan pelannya yang menyokong Palestin dan menyokong penguduran Israel dari Tebing Gaja tidak berjaya. Rancangannya untuk mengekalkan askar Amerika di negara teluk tersebut juga hanya tinggal mimpi kosong semata mata. Malah beliau mengambil sikap berkecuali dalam isu Iran dan lebih kepada kaedah diplomatik sahaja.

Pi mai pi mai tang tu...

No comments: