Sunday, November 30, 2008

LAPORAN POLIS-SATU KEPERLUAN

Apabila berlaku satu kecurian kepada anda, apakah yang akan anda lakukan? Ada yang akan melaporkan kepada pihak polis mengenai kecurian terbabit dan ada juga yang tutup sebelah mata sahaja mengenai perkara tersebut.

Bagi penulis, walaupun seulas rantai, laporan polis harus dilakukan demi kebaikan bersama. Sekiranya barangan yang kita selalu guna juga di ambil orang, kita perlu melaporkan kepada pihak polis.

Sekiranya seorang tidak melaporkan kecurian kerana tidak mahu mempebesarkannya, maka pencuri tersebut akan menjadi semakin berani. Ini kerana pihak berkuasa khususnya Polis tidak mendapat maklumat kawasan yang sering berlaku kejadian curi dan rompak. Entah berapa ramai yang tidak melaporkan kepada pihak polis mengenai kejadian mencuri dan entah berapa banyak agaknya kecurian secara kecil kecilan yang bebas kerana tiada maklumat yang sampai kepada pihak polis.

Diharapkan masyarakan dapat mengubah tabiat ini dan melaporkan apa sahaja kecurian agar pihak berwajib berwaspada dan sedar betapa seriusnya perkara ini. Siapa tahu mungkin dalam satu kawasan perumahan terdapat 7 hingga 10 kes kecurian yang tidak dilaporkan dan polis tidak mengambil inisiatif meronda kerana tidak tahu wujudnya kes mencuri yang semakin meningkat.

No comments: