Thursday, November 13, 2008

Proton vs General Motor

Kemelesetan ekonomi dunia. Itu adalah berita paling hangat sepanjang tahun ni selain daripada berita berita politik dan juga mainan perasaan yang tidak sudah sudah saban tahun. Sekiranya pada tahun sekitar tahun 1997, 1998 kemelesetan ekonomi paling teruk dirasai oleh negara negara di Asia termasuklah Malaysia. Alhamdulillah, semua itu telah kita harungi dengan jayanya dan semua idea penyelamatan ekonomi Malaysia bumi bertuah ini telah digunapakai pakai oleh semua.

Kemelesetan dunia yang semakin dirasai oleh negara ini juga memerlukan perhatian yang lebih khususnya daripada pihak berkuasa yang merangka dasar. InsyaAllah, kita akan mengharungi zaman ini dengan lebih baik lagi dengan gandingan semua pihak. Malaysia merupakan sebuah negara yang penuh dengan inteleknya dan semua dasar yang selama ini sememangnya menekankan kepada pendidikan telah membuahkan hasil di mana sahaja kita akan dapat lihat pelbagai perbincangan secara ilmiah mahupun secara semborono diadakan.

Menyentuh mengenai ekonomi dunia juga telah menyaksikan Amerika Syarikat sebagai sebuah kuasa besar telah mengemukakan pelan menyelamat bernilai USD 700 billion. Adakah ini semua akan berhasil dan memperbaiki kerosakan teruk yang berlaku? Media juga melaporkan bahawa syarikat automotif kuasa besar turut mengalami kerosakan yang amat teruk.

Dilaporkan bahawa perbualan bakal bekas presiden dan juga bakal presiden yang baru negara Uncle Sam tersebut telah berbincang mengenai pelan penyelamatan sektor automotif negara terbabit. General Motor. Bukan nama kecil dalam industri pemotoran, tetapi merupakan gergasi dalam industri berbillion wang ini. General Motor dilaporkan akan mendapat suntikan dana daripada kerajaan yang kononnya membenci amalan subsidi ini atas nama 'pasaran bebas'.

Teringat pula kepada negara tercinta ini juga mempunyai industri pemotoran sendiri. Proton. Bagaimana Proton boleh hidup dengan kaki sendiri tanpa bantuan kerajaan pada masa tersebut?
Kawan penulis kata bukan sahaja tetapi mengeluarkan kereta sendiri dari lakaran iaitu Proton Waja. Proton bukan sahaja kebanggan kita tetapi juga kebanggan dunia sebenarnya sebab operasinya tidak memerlukan suntikan dana daripada kerajaan.

Penulis ingin merakamkan sekalung tahniah kepada bekas CEO Proton yang telah meletakkan Proton ke tahap yang tidak perlu ditolong oleh kerajaan dan tidak kerugian walaupun pada zaman gawat. Bravo Tengku Mahaleel Tengku Ariff...

No comments: