Thursday, November 13, 2008

USAHA TANGGA RUMAH...USAHA TANGGA JAYA

Usaha tangga kejayaan. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Betul ke semua pepatah melayu itu atau ada udang di sebalik mee bandung...Satu kejayaan yang datang, berasal daripada usaha yang berterusan. Orang kata, jika tercipta sebuah bangunan yang hebat, arkiteknya diajar oleh seorang guru. Bukan dalam hidup arkitek itu hanya diajar oleh seorang insan bergelar guru tetapi asalnya daripada seorang guru yang mengajar tidak mengenal erti penat dan lelah demi kejayaan anak anak bangsa hingga berjaya di peringkat dunia.

Seseorang itu akan terus berusaha dan memperbaiki diri masing masing dari hari ke hari. Orang lama lama kata, orang yang tidak berubah itu-mati. Matinya manusia apabila tidak lagi bergerak dari satu tempat, ke destinasi yang lain. Dari titik A ke titik B sekurang kurangnya. Manusia itu bergerak menggunakan akal dan fikiran. Fikiran akan mencetuskan idea dan seterusnya merancang cita cita.

Cita cita sememangnya besar. Sekali lagi diperlukan sokongan moral dan fizikal. Segenap sudut sokongan diperlukan demi merealisasikan cita cita yang akhirnya menjadi inspirasi kepada setiap manusia yang mahu berfikir. Usaha akan digerakkan oleh tulang empat kerat manusia. Langkah pertama memang sukar tetapi perlu juga di tempuhi untuk membolehkan insan bergerak 1000 langkah ke hadapan. Langkah demi langkah walaupun perlahan perlu dikekalkan momentumnya supaya tidak termati fikiran.

Ayuh, kita bergerak ke hadapan walaupun untuk satu langkah. Menara Berkembar Petronas tidak terdiri dengan sendirinya. Ada idea dan usaha di belakangnyal. Bergerak dan terus bergerak wahai rakan dan taulan...Hari ini telah ku mulakan satu langkah ke hadapan untuk berlari pada keesokan harinya....

No comments: