Friday, November 7, 2008

SOKONGAN MORAL DAN FIZIKAL

Bumi telah menyediakan kepada sang khalifah untuk menentukan nasib yang akan menimpanya. Namun, perlu diingat bahawa setiap yang terjadi, berlaku dengan izinNya. Kita sebagai manusia hanya mampu berserah dan serahkan yang selebihnya kepada Yang Maha Berkuasa atau ramai yang kata ketentuan alam. Berserah sebelum membuat sesuatu seolah olah membunuh diri dengan sepenuh jiwa dan raga.

Masa selalu membataskan manusia untuk membuat sesuatu. Jika manusia tidak bersaing dengan masa, maka 'kayalah' manusia. Paling terikat dengan ajal dan maut. Masa yang singkat juga membataskan manusia sama ada untuk memberikan sama ada sokongan moral atau fizikal.

Ada hidup berkawan, susah senang dihadapi bersama. Ada juga rakan yang hanya muncul apabila kepentingan diri melebihi daripada erti berkawan yang lebih mulia. Rakan ada pelbagai ragam dan rupa. Ada yang hanya menolong pada waktu senang lenang mengulit diri dan ada juga yang menempuh onak duri bersama. "You jump, I jump"....

Biarkan si Luncai terjun dengan labu labunya. Busuknya rakan yang berfikiran sedemikian. Malangnya nasib mereka yang tidak tahu erti persahabatan yang sebenar. Kadang kadang, kita terpaksa dan hanya mampu memberikan sokongan moral semata mata. Kadang kadang juga, kita hanya dapat memberikan sokongan secara fizikal sahaja dan moralnya tidak ada. Ada juga yang ditafsirkan sebagai sokongan membawa rebah. Buatlah apa sahaja-SOKONG!

Sokongan sama ada secara moral mahupun fizikal penting kepada rakan rakan kita yang selalu berusaha untuk membuat yang terbaik. Ku sangka hujan sampai ke petang, rupanya hujan mencurah di tengahhari". Seelok mana pun perancangan yang dilakukan, apabila tiba masa yang ditetapkan, biasa berlaku sesuatu yang memang tidak kita ingini. Sebab itu sokongan moral itu perlu. Mereka yang berusaha akan mencapai tahap kehabisan dan sokongan moral yang akan membantu supaya dapat pulih dengan cepat. "Hendak kecewa tidak apa, tetapi selepas itu kena cepat cepat pulih semangat kembali"-Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari.

No comments: