Monday, December 1, 2008

AWAS! AIR HUJAN DI TERENGGANU TAJAM!

Sejak dua tiga hari kebelakangan ini, Terengganu serta negeri pantai timur yang lain-Kelantan dan Pahang telah dilanda angin monsun timur laut. Walaupun sedikit lambat daripada biasa, tapi nampaknya telah berjaya menenggelamkan beberapa tempat termasuk di tempat penulis sendiri di Hulu Terengganu. Antara kawasan yang dilanda banjir termasuklah Bukit Kolam dan Kampung Kepah. Dilaporkan juga di sekitar kawasan rumah Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Cikgu Mohd Nor juga digenangi air dan satu ketika tidak dapat dilalui oleh kereta. Bas dan Lori masih boleh melalui kawasan tersebut. Satu kampung rakan penulis diberitakan bahawa rumah beliau juga telah dinaiki air setelah hampir 40 tahun tidak dinaiki air.

2008 Bukan sahaja menyaksikan tragedi aneh itu, tetapi juga air hujan yang dibawa sekali bersama sama. Air hujan yang melanda pada tahun ini keadaan fizikalnya sangat tajam. Penulis tidak pasti bagaimana agaknya titis air hujan pada tahun 2008 khususnya musim banjir pada tahun ini secara teliti. Tetapi yang pasti, air hujan ini telah berjaya membuatkan jalan jalan di Terengganu khususnya di kawasan Hulu Terengganu tumbuh jerawat batu. Banyak lompang lompang di sana sini. Kalau tanah tidak menjadi hairan tetapi juga kepada kawasan jalan yang disaluti dengan tar. Memang tajam air hujan pada tahun ini.

Penulis kagum dengan penduduk Terengganu yang bermain hujan kerana tidak tembus dengan air hujan yang sungguh tajam ini. Begitu juga dengan kenderaan khususnya kereta dan bas yang lansung tidak tembus apabila langit mencurahkan airnya. Tar boleh tembus, manusia dan kenderaan tidak tembus. Memang penulis boleh katakan bahawa manusia dan kenderaan di Terengganu memang hebat sebab tidak tembus dek air hujan berbanding dengan tar jalan yang lompang merata rata tempat disebabkan tragedi hujan.

No comments: