Thursday, December 4, 2008

PROJEK PELIK PELIK

sementara menunggu ni kita ada benda ar terlintas dalam fikiran penulis. Telah lama penulis pendamkan dan hari ini boleh terluah dalam perkataan. Projek, projek dan projek. Hulu Terengganu merupakan sebuah daerah yang besar tapi kecil kemajuannya. Kita mempunyai tasik buatan yang terbesar setakat ini pada tahun 2008 iaitu Tasik Kenyir dan juga sebuah bandar di bawahnya iaitu Kuala Berang.

Daerah yang kecil memerlukan projek yang berganda ganda jumlahnya bagi memastikan pembangunannya yang kononnya dirancang tidak terbantut ditengah jalan. Baru ini keluar kenyataan daripada Orang Besar mengenai peruntukan kepada projek kawasan luar bandar yang berjumlah bilion bilion. Alhamdulillah yang mampu diucapkan.

Tetapi malangnya projek yang sampai ke Kuala Berang dan Hulu Terengganu amnya adalah projek yang sia sia. Ada juga projek yang sampai ke daerah besar ini berguna dan bermanfaat. Tetapi kebanyakan yang sampai adalah projek yang pelik pelik. Penulis katakan pelik kerana seolah olah Daerah ini sudah sakit kepala untuk memikirkan projek apa yang perlu dilaksanakan walhal banyak lagi sepatutnya pembangunan dijalankan tetapi tidak nampaknya.

Banyak projek yang bertindan dengan projek Kerajaan Persekutuan. Projek ini cuma hidup untuk mungkin satu atau dua tahun sahaja dan selepas itu akan dirobohkan untuk memberi laluan kepada projek jangka masa panjang termasuklah lebuhraya Pantai Timur dan juga pembesaran jalan kepada empat lorong.

Duit banyak tetapi kenapa dibazirkan. Kalau Hulu Terengganu macam Kuala Lumpur, ini bukan lagi persoalan kerana kontraktor juga perlu diberikan projek...Hulu Terengganu...

No comments: