Monday, December 8, 2008

PROTON PEMALAS

Perusahaan Otomobil Nasional (Proton) melalui anak syarikatnya telah menandatangani satu perjanjian persefahaman(mou) dengan syarikat pengeluar Jepun iaitu Mtsubishi Motor Corporation (MMC).

Terdapat banyak klausa dalam perjanjian tersebut setelah sekian lama MMC menjual semua sahamnya dalam kereta nasional terbabit. Antaranya ialah memboleh model Proton dibangunkan secara bersama secara lesen daripada MMC.

Senang cerita "rebadge". Tahniah CEO proton, Syed Zainal. Setelah hampir 9 tahun sejak tahun 2000 yang mana Proton mengeluarkan kereta sendiri daripada lakaran sehingga terbentuk Proton Waja, akhirnya setelah berganti Ketua Pegawai Eksekutif, Proton kembali kepada aktivitinya yang lama. Susah sangat ke hendak menunggu lama dan belajar sedikit demi sedikit walaupun lambat kerana menurut Orang Melayu paling kaya di Malaysia, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari-"Tidak apa bersusah sedikit kerana yang susah itu yang kekal".

Penulis sendiri kecewa dan harapan untuk melihat Proton ke tahap yang lebih gemilang tidak tercapai nampaknya dengan termeterainya mou tersebut. Sekiranya pada satu hari nanti ditakdirkan kereta Proton memenangi anugerah ataupun menjadi "best seller" di seluruh dunia, Proton bukan lagi Proton.

Proton telah menjadi pengeluar kereta yang malas. Malas berusaha dan takut dengan cabaran. Penulis kecewa dengan keadaaan ini. Produk Proton selepas ini bukan lagi menjadi kebanggan penulis kerana ternyata orang dalam Proton malas berusaha. Penulis bangga dengan Produk Proton yang direka sendiri oleh Orang Malaysia bermula dengan Waja, Arena, Neo, Savvy.

Buruk macam mana pun ia adalah tanda titik peluh orang Malaysia yang berusaha tidak kira penat dan lelah demi menaikkan nama negara. Tetapi nampaknya Syed Zainal yang ternyata datang daripada Pengeluar kereta nasional yang malas iaitu Perodua telah membawa perkara ini ke dalam Proton. Penat sangat ke untuk berusaha mengeluarkan produk yang direka oleh anak tempatan. Kalau direka oleh Lotus pun banyak diambil oleh pengeluar untuk dipakai oleh mereka.

Tahniah Syed Zainal untuk klausa pemalas itu. Rindu dengan sentuhan Tengku Mahaleel. Bekas CEO proton yang belajar sejarah tetapi dalam zaman kegawatan, Proton tidak pernah mencatat kerugian malah berjaya mendirikan kilangnya sendiri di Tanjung Malim.

Proton, penulis kecewa dengan mu yang selama ini berada di hati penulis untuk memilik suv proton satu hari nanti...Orang yang malas tidak berhak berada dalam hati penulis untuk penulis membayar sejumlah wang yang banyak...Proton adalah pemalas...

No comments: