Monday, December 8, 2008

PENYEMBELIH MUDA....DI MANA

Pada hari besar ini, penulis telah diberi peluang oleh Yang Maha Kuasa melalui orang perantaraanya untuk melakukan ibadat yang disunat kan ini. Dalam asyik memotong daging kepada yang lebih kecil, terdetik di hati penulis sekiranya orang orang yang menyembelih ini pergi dahulu meninggalkan generasi muda, berapa keratkah yang mampu dan pandai menyembelih ternakan sama ada untuk korban, akikah mahupun untuk kenduri kendara di kampung masing.

Penulis tidak pasti di negeri negeri lain, tapi di Terengganu penulis perhatikan bahawa kuragnya tenaga orang muda yang berani dan yakin untuk menyembelih ternakan besar ini termasuklah lembu mahupun kerbau. Sekiranya ayam yang akan menjadi korban, penulis yakin, ramai yang boleh melakukan perkara ini. Tetapi bagaimana dengan mahluk berkaki empat ini?

Kadang kadang, ada juga terjumpa di sana dan sini tenaga muda yang pandai menyembelih binatang ternakan tetapi bagaimana sekiranya pada satu ketika, terdapat banyak ternakan untuk disembelih dan tempat yang hendak dituju adalah terlalu jauh pada satu satu masa. Mungkin perlu diadakan kursus untuk menyembelih ternakan khususnya ternakan berkaki empat ini. Dan mungkin juga kursus ini telah ada tapi sambutannya dikalangan orang muda adalah kurang kerana tidak berminat.

Tetapi penulis yang boleh diibaratkan sebagai katak di bawah tempurung ini tidak mengetahui seandainya wujud kursus sebegini. Mungkin perkara ini tidak lagi kritikal pada waktu sekarang, tetapi bagaimana dengan sepuluh atau dua puluh tahun akan datang...

No comments: