Monday, December 8, 2008

ANEH ATAU UNIK

Sepasang kekasih berjalan bersama sama berpimpin tangan disatu pagi yang indah di tepi pantai yang terbentas luas. Mereka memakai baju dan celana pada satu rona yang sama. Memang indah saat bercinta, bukan sahaja hati yang menjadi satu tetapi juga warna pakaian. Penulis tidak mahu mentafsir lagi apa yang sama pada hari tersebut. Penulis tidak pernah 'dating' walaupun pernah mempunyai kekasih hati bertukar tukar kerana semuanya berada di alam maya. Disebabkan itu, penulis tidak pernah merasai kenikmatan manisnya madu keluar bersama sama dengan si jantung hati memakai warna yang sama.

Sepasang kekasih sehidup semati itu mungkin telah berpakat sebelum itu lagi untuk memakai pakaian yang sama warnyanya. Bagaimana pula dengan mereka yang bukan sepasang kekasih tetapi kerap memakai pakaian yang hampir sama dengan seorang lagi rakan. Mungkin ini adalah suratan atau kebetulan, itu tiada siapa yang tahu.

Pernahkan anda terasa ingin menyanyikan sebuah lagu dan pada masa yang sama rakan anda telah menterjemahkan lagu itu di bibir mereka? Penulis telah merasai pengalaman unik ini beberapa kali. Jika diambil kira suasana mahupun rancangan televisyen yang ditonton, tidak pula berkait dengan lagu yang ingin dinyanyikan itu. Unik atau aneh itu penulis tidak pasti tetapi ada kemungkinan perkara ini berkait dengan psikologi dipersekitaran masing masing pada waktu tersebut.

Setiap kejadian yang diciptakan itu mempunyai sebab musababnya termasuk mati...

No comments: