Saturday, April 11, 2009

PENYOKONG GEDEBE

Selasa yang lepas telah menyaksikan episod malang dalam arena sukan negara khususnya kepada peminat bola sepak. Ramai telah maklum bahawa bagaimana ganasnya peminat pasukan bola sepak di Stadium Sultan Mohamed IV, Kota Bharu Kelantan beraksi pada malam selepas perlawanan yang menyaksikan pasukan tuan rumah tumpas kepada pasukan Kedah.

Sekalut manapun perlawanan atau sepincang mana pun keputusan perlawanan, kalah menang adat bertanding. Apa salah trak polis dan kenderaan orang awam berhampiran stadium di bakar dan dirosakkan. Wah..Hebatnya penyokong fanatik pasukan ini.

Bagi penulis, penyokong di Kelantan perlu diambil tindakan sekeras mungkin kerana gagal mengawal kelakuan masing masing. Hukuman telah dikenakan kepada Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA). Penulis tidak faham budaya mana yang diterapkan kepada peminat bola sepak. Tidak ingatkah mereka, yang mereka sedang berada di dalam Kota Bharu, Bandaraya Islam.

Islam melarang umatnya merosakkan harta benda awam yang bermanfaat kepada orang ramai. Islam juga melarang umatnya menimbulkan pergaduhan apa lagi rusuhan yang membawa kepada pembakaran trak polis. Menteri Besar Kelantan yang bertaraf Tok Guru perlu menasihati mereka ini agar menerima keadaan sama ada menang atau kalah. Kerana kebanyakan pelajaran kita datang semasa kita mengharungi kegagalan. Yang menang tidak menang semua dan yang kalah tidak kalah semua. Tapi peristiwa di Kelantan membawa sedikit perubahan, yang kalah, kalah teruk dan membawa aib kepada pasukan.

No comments: