Friday, April 10, 2009

PROTON TERDESAK

Akhbar The Star hari Rabu, 8 April 2009 melaporkan Proton sedang berunding dengan General Motor dan Renault dari Perancis untuk membolehkan mereka mengadakan kerjasama sama ada secara teknikal atau secara jualan ekuiti. Pengarah Urusan Proton, Syed Zainal memberitahu pemberita dalam satu temuramah bersama pemberita baru baru ini.

Sekiranya ada membaca lagi akhbar The Star pada hari yang sama dalam bahagian ekonomi luar negara, anda akan menjumpai berita mengenai GM sedang menghadapi kemungkinan muflis. Pandai betul Syed Zainal mencari rakan kongsi sehinggakan yang dah nak muflis pun tidak menjadi satu masalah kepada Proton. Nampak macama Proton dah terlalu terdesak nak mencari rakan kongsi sehinggakan yang hampir muflis pun masih nak bergabung. Menjual ekuit pun dikira boleh kerana terdesak.

Mungin juga kerana ayat pengarah urusan Proton yang dibanggakan ramai rakyat iaitu " Kerugian adalah satu perkara biasa pada waktu ini". Mungkin juga penulis terlalu bias kepada Tengku Mahaleel jadi penulis tidak dapat memberi penilaian yang sebaik mungkin kepada Syed Zainal. Tapi kerugian perkara biasa adalah satu ayat yang tidak patut diluahkan oleh seorang seperti beliau.

Perdana Menteri pun dah bertukar baru. Antara hajat penulis ialah Syed Zainal ini dibuang dari Proton! Selamatkan Proton dari Syed Zainal yang ingin menghancurkan Proton ke tahap yang terendah dan menjualnya!

No comments: