Saturday, April 11, 2009

PROTON TERDESAK-2

Akhbar The Star hari ini melaporkan bahawa ada kemungkinan berlaku penggabungan antara Proton dan juga Perodua. Selang beberapa hari yang lepas, Pengarah Urusan Proton ada menyebut mengenai berkemungkinan bekerjasama dengan General Motor yang hampir muflis. Hari ini, sekali lagi orang yang hanya tahu tukar lencana sahaja nak bergabung dengan "geng" lama dia di tempat lama beliau.

Adakah ini satu langkah yang ingin populer kerana Proton diketahui umum berada dalam kerugian. Setelah diputar alam oleh orang baru ini mengenai kerugian Proton, masyarakat masih tidak dapat menerima kenyataan MV Agusta dijual pada 1 Euro sahaja. Penulis berharap PAC berjumpa sesuatu dalam pencarian mereka. Dan besar harapan penulis supaya Syed Zainal dibuang kerja kerana telah lama berusaha menghapuskan Proton.

Perodua yang hanya tukar lencana dan bumper ingin digabungkan dengan Proton adalah satu usaha yang membazir. Perodua yang nama sahaja Perusahaan Otomobil Kedua walaupun pada dasarnya milik Daihatsu/Toyota tidak layak menjadi rakan kongsi Proton. Syed Zainal memang perlu meletakkan jawatan kerana mencuba sesuatu yang akan merugikan Proton. Perodua dilihat sebagai saingan Proton dan ini adalah baik untuk industri otomotif itu sendiri baik dari segi vendor dan juga kakitangan syarikat.

Penulis sekali lagi ingin menegaskan-Pengarah Urusan Proton perlu ditukar. Syed Zainal telah mengkhianati semangat kakitangan pekerja Proton dengan mengambil ramai pekerja Perodua dan menyisihkan pengurusan kanan di Proton.

No comments: