Saturday, October 3, 2009

BANYAKNYA DUIT

Pepatah lama ada menyatakan jauh berjalan luas pandangan. Penulis boleh dikategorikan sebagai mereka yang pendek berjalan. Jalannya dekat dekat sahaja. Tidak macam orang lain yang jauh pandangannya walaupun jauh lebih tua dari penulis. Penulis sentiasa beringat kepada satu nasihat-setiap orang yang saya temui, saya akan belajar darinya.

Penulis baru tersedar baru baru ini satu fenomena yang baru penulis sedari. Begitu ramai penduduk dunia ini khususnya budak budak sekolah di kawasan penulis tinggal mempunyai telefon bimbit sendiri. Bagaimanakah mereka membelinya?

Penulis tinggal di satu tempat yang boleh dikatakan tidak lah seberapa mewah hidupnya tetapi juga tidaklah sedaif kehidupannya. Persoalan paling susah ialah duit mana yang mereka ambil untuk membeli kredit. Bagaimana pula dengan telefon tersebut? Kebanyakan telefon yang mereka pakai sedikit mahal.

Malah ada harga pasaran yang mencecah ribuan ringgit. Adakah persekitaran penulis telah mula menerima telefon bimbit sebagai satu keperluan hidup? Adakah mereka ini termasuk dalam kajian bahawa manusia tidak dapat lari daripada menggunakan telefon bimbit? Semakian banyak pertanyaan yang tidak dapat penulis jawab.

Bagi penulis, walau apa pun yang terjadi, pendidikan anak anak perlu diutamakan. Jangan disebabkan mereka mempunyai telefon bimbit, pelajaran mereka abaikan atau semakin merosot. Pelajaran sahajalah yang dapat menjamin masa depan mereka. Sama ada tinggi atau tidak bukan persoalan kerana kita akan belajar benda baru setiap hari dalam hidup kita. Manusia tidak sempurna. Mereka akan belajar demi memperbaiki diri masing masing.

Sekali lagi tahniah Marshal McLuhan.

No comments: