Friday, October 2, 2009

SUMBANGAN ANDA DIPERLUKAN

Akhbar media perdana hari ini melaporkan jiran kita, Inodenesia dilanda gempa bumi mengakibatkan ramai nyawa yang terkorban. Episod sedih ini tidak berhenti di situ apabila rakan dalam ASEAN iaitu Vietnam dan Filipina turut dilanda taufan Ketsana.

Peristiwa ini membuatkan sesiapa sahaja sedikit pilu. Kalau di Indonesia, tidak lain adalah satu rumpun bangsa dengan kita, Bangsa Melayu. Tetapi kali ini lebih meluas agama dan bangsanya. Mudah mudahan kita akan menolong serba sedikit bagi meringankan rakan rakan kita ini.

Mungkin ia adalah satu amaran kepada kita semua supaya tidak becakaran sesama sendiri yang menyaksikan segelintir warga Indonesia cuba menghalau warga Malaysia yang berada dinegara tersebut disebabkan perbalahan mengenai tarian sentet. Mungkin juga sebagai titik pertemuan untuk merapatkan kembali barisan kita.

Negarawan pernah berkata bahawa Malaysia tidak seharusnya menyingkirkan negara jiran dalam memperbaiki kedudukan kita. Oleh sebab itu, kita mempunyai slogan memakmurkan jiran. Diharapkan dari semasa ke semasa perkara ini akan menjadi lebih baik dan bertambah baik hari demi hari.

Mereka yang ingin membantu boleh menyumbang kepada Tabung Bencana NSTP-Media Prima bagi membantu saudara kita di Indonesia, Filipina dan Vietnam. Diharapkan pihan terbabit boleh menyegerakan nombor akaun bagi membolehkan lebih ramai membuat sumbangan kepada tabung tersebut kerana ketika artikel ini ditulis, belum ada nombor akaun bank yang dipaparkan.

Bersama kita membantu. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

No comments: