Tuesday, October 6, 2009

GOLONGAN KEBAL DI TERENGGANU

Betul kata pepatah lama, semakin lama kita hidup dan berjalan melata, semakin banyak perkara yang tidak kita ketahui. Kadang kadang kita merasakan yang kita telah mempelajari ataupun mengetahui semunya. Tapi TIDAK! Manusia sebenarnya mengalami proses pembelajaran seumur hidup mereka. Kebanyakan daripada pembelajaran ini adalah tidak formal.

Pelajaran baru yang penulis baru miliki ialah terdapat sesetengah orang di negeri Terengganu 'besar dan kebal' orangnya. Mereka ini masih seperti kebanyakan orang di negeri negeri lain tetapi tidak di Terengganu. Orang Terengganu berkemungkinan mempunyai tulang besi urat dawai. Mereka ini boleh disamakan dengan orang kebal. Penulis sendiri tidak pasti apakah ilmu yang mereka gunakan dan amalkan tetapi yang nyata mereka memang kebal.

Kenderaan kenderaan yang lalu diingatkan supaya berhati hati sekiranya melalui jalan jalan di Terengganu. Penulis tidak dapat membantu dengan mengecam mereka yang memiliki ilmu kebal ini. Tetapi mereka ini boleh dikatakan berada di segenap umur dan peringkat. Tidak mengenal usia muda. Yang muda muda pun ramai yang memiliki ilmu kebal ini. Penulis memang kagum dengan mereka.

Golongan tulang besi urat dawai ini akan berjalan di tepi jalan. Tepi jalan bagi mereka adalah milik mereka. Kenderaan lain akan mengelak golongan kebal ini. Mereka tidak kisah sama ada lori besar mahupun bas yang lalu dihadapan mereka. Mereka yakin dengan kemampuan diri mereka. Golongan ajaib ini akan berjalan beriringan. Pantang bagi mereka berjalan di luar garisan putih tepian jalan. Garisan itu tidak bermakna bagi mereka. Hanya satu garisan biasa sahaja bagi mereka.

Kepada mereka yang akan berkunjung ke Terengganu, AWAS dengan golongan ini. Kenderaan anda tidak dapat menahan mereka. Tulang besi urat dawai tidak akan mengelak kenderaan anda kerana mereka kebal. Maka, anda yang perlu mengelak mereka. Berhati hati di jalan raya.

No comments: