Friday, October 9, 2009

CITA CITA ARTIS? FIKIR KEMBALI

Glamor. Mungkin itu perkataan paling tepat bagi menggambarkan keadaan seseorang apabila beliau dikenali sama ada di kaca televishen mahupun di media elektronik. Tetapi setiap glamor yang dicari ada harganya.

Malaysia merupakan negara yang amat prihatin sikapnya. Kita prihatin kepada Indonesia walaupun ada segelintir mereka yang ingin menyerang negara tercinta kita ini. Kita prihatin kepada jiran tetangga kita. Tapi sedikit demi sedikit, keprihatinan mula hilang di kawasan metropolitan. Orang bandarlah katakan.

Menjadi artis adalah perkara paling disukai ketika ini. Kalau dahulu cerita Allahyarham Tan Sri P.Ramlee ada satu dialog yang menyindir mereka yang menjadikan artis sebagai kerjaya. Tetapi sekarang ini tidak lagi. Malah ramai yang berimpian beristeri atau bersuamikan seorang artis. Glamerlah katakan.

Glamor artis Malaysia ada harganya. Bagi penulis, mereka yang ingin menjadi artis di Malaysia perlu suci sejak dari kecil. Tidak percaya? Contoh ada di sekeliling kita semua. Bagaimana si A dikatakan berfoya foya dan melakukan sesuatu yang tidak patut sedangkang sekiranya A adalah bukan artis, persepsti itu tidak berlaku.

Keluarga mereka juga perlu bersih. Sekiranya anda menjadi artis sebagai karier, pastikan adik beradik anda tidak melakukan sesuatu yang bodoh. Adik A mempunyai seorang teman lelaki dan mereka selalu melakukan posing maut. Media di Malaysia mempunyai hidung yang agak kuat. Tidak lama selepas itu gosip akan keluar menyatakan yang A berposing maut sedangkan sebenarnya itu adalah adik beliau yang kebetulan mempunyai muka yang sama dengan artis terbabit.

Nak jadi artis juga perlu mempunyai diri yang suci dari dosa dari kecil hingga dewasa. A pernah bergambar di kolam renang dengan memakai bikini dan pada waktu tersebut A hanya berusia 10 tahun sebagai contoh, akhirnya akan didedahkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. A terpaksa meminta maaf kerana berkelakuan tidak sopan. Kesimpulannya kanak kanak yang memakai bikini adalah tidak sopan khususnya mereka yang berhajat akan menjadi artis.

kesilapan lalu juga akan dikorek sehingga ke lubang cacing. Itu harga menjadi artis. A terpaksa sekali lagi meminta maaf atas kesalahan lampau beliau walaupun pada waktu beliau menjadi artis, perkara itu telah lama beliau tinggalkan dan beliau telah bertaubat tidak akan mengulangi perkara tersebut.

Harga ini terlalu mahal untuk dilakukan. Sekiranya anda tidak bersangkut dengan perkara di atas, cuba lah mencuba menjadi artis. Pesanan penulis, jadilah artis yang tidak sombong dan memberi pengajaran kepada orang lain. Jadilah artis yang penulis boleh belajar darinya.

No comments: