Saturday, August 14, 2010

MANUSIA VS KAMBING

Bila balik kampung, macam macam hal yang terjadi. Ada kemalangan berlaku dan paling seronok dapat melihat binatang berkeliaran sesuka hati. Tapi bila kita duduk di taman perumahan, ada juga kadang kadang lembu dan kambing biri biri yang sesat. Permandangan paling biasa di taman perumahan ialah burung dan juga ayam. Dulu ada juga itik. Sekarang meriah sikit dengan tambahan aksesori ayam belanda dan ayam api. Macam macam bunyi ada. Tapi taklah sampai macam ASTRO tu macam macam ada. Sikit sikit adalah.

Semasa tengah asyik berehat, suara kambing mengembek beramai ramai memecah suasana. Kambing ini kalau tidak ada kecemasan, tidak suka sangat mengembek beramai ramai. Manusia sahaja yang tidak ada sebab musabab kadang kadang ada perasaaan hendak marah kepada orang lain. Hairan kan. Mana lagi berotak kambing atau manusia.

Berbalik kepada kambing yang bising, tuan punya kambing kata kambing itu cari anaknya. Bodohnya kambing dia pergi masuk kandang dan akhirnya terlupa dia tinggal anak dia dua ekor di luar kandang. Bengapnya si kambing yang akhirnya menyedari tertinggal anaknya di luar kandang mengembek mencari anaknya yang "hilang" itu. Dan sahutannya di sahut rakan rakan kambing yang lain.

Episod pencarian ibu kambing yang tertinggal anaknya itu telah menyebabkan tuan punya kambing dan juga penulis turut serta dalam pencarian. Kawan ibu kambing telah menjumpai anaknya yang tertinggal itu tidak jauh dari kandang kambing. Bodohnya ibu kambing tertinggal anaknya dah akhirnya menyedari peninggalan tersebut.

Sebodoh kambing tidak punya akal dan fikiran akhirnya susah hati kerana tertinggal anaknya di luar kandang. Bagaimana pula dengan manusia yang lengkap dengan akal fikiran membuang anak merata rata tempat. Malah ada yang sanggup membunuh anak itu dengan membuangnya di saluran air. Apa lagi tujuan kalau tidak membunuhnya sekiranya diletak di kawasan berair. Hinanya manusia tersebut. Kambing pun lagi hebat dari manusia yang ada akal fikiran tapi letaknya entah di mana.

Kambing yang bodoh pun masih sasau mencari anaknya yang tertinggal. Kita pula manusia dengan suka hati letak anak kita anugerah Yang Maha Berkuasa di merata rata tempat. Kasih sayang tidak ada lagi. Manusia manusia yang membuang bayi lagi hina dari kambing. Sebusuk kambing ada juga yang di buat ibadat akikah dah korban. Manusia biadap ini pula...

No comments: