Thursday, August 12, 2010

PELAJAR BERPOLITIK

Media massa melaporkan kabinet baru baru ini telah membuat keputusan untuk tidak membenarkan pelajar Universiti untuk bergiat dalam politik. Bagi penulis, ada pro dan kontranya untuk membenarkan pelajar bergiat dalam bidang politik secara aktif.

Sedar atau tidak, memang ada pelajar yang bergiat aktif dalam politik. Cuma tinggal persoalan sama ada pihak universiti sedar atau tidak, itu sahaja. Memang ada. Cuma perlu diselak disitu dan di sini. Kerja sedikit untuk mencari kebenaran tidak salahkan.

Penulis ingin mencadangkan agar hanya mereka yang dapat mengekalkan purata nilai gred kumululatif atau singkatannya PNGK setiap semester melebih 3.0 barulah dibenarkan bergiat dalam politik. Ini perlu bagi membolehkan mereka ini bukan sahaja aktif dalam politik tapi dalam masa yang sama tidak meninggalkan pelajaran mereka. Politik boleh membuatkan seseorang itu lalai dengannya.

Sebagai contoh abu mendapat PNGK 3.33 dan kemudiannya menurun kepada PNGK 3.32, beliau seharusnya direhatkan dari kebenaran berpolitik. Walaupun masih mengekalkan pointer dalam purata 3.0 tetapi prestasi pelajaran adalah menuruk walaupun hanyak sekitar 0.01 sahaja.

Cadangan tinggal cadangan. Setiap peraturan manusia ada baik dan buruknya. Bergantung kepada kita untuk merubahnya demi peredaran masa. Ada juga yang tidak perlu berubah lansung. Akal dan fikiran kita jauh lebih baik dari super komputer yang wujud di dunia ini. Bersama sama kita berubah ke arah lebih baik.

No comments: