Monday, August 9, 2010

PENGGABUNGAN PROTON PERODUA MENGARUT!

Sejak akhir akhir ini banyak benda yang ingin disatukan. Tapi kita terlupa atau buat buat lupa bagaimana kegagalan konglomerat Sime Darby yang merekodkan kerugian lebih daripada RM 1 bilion dan ada yang menganggar melebihi RM 2 bilion. Sime Darby merupakan penggabungan syarikat yang membuat keuntungan setiap tahun iaitu Sime Darby, Kumpulan Guthrie dan juga Golden Hope yang pada peringkat awalnya menggunakan nama Synergy Drive.

Baru baru ini, seorang rakyat mencadangkang agar Proton dan Perodua digabungkan menjadi satu entiti. Adakah Perodua dan Proton Pemalas ini merugikan sehingga wujudnya peluang untuk menggabungkan mereka. Adakah ini satu lagi episod kegagalan korporat yang seharusnya tidak berlaku. Perodua sangat pemalas sehingga hanya membuat modifikasi terhadap bumper dan dalaman kereta sahaja.

CEO Proton syed zainal merupakan produk Perodua pemalas dan akhirnya membawa etika kerja perodua yang suka rebadge kereta jenama lain untuk dijual dengan jenama sendiri. Mana pergi semangat Malaysia Boleh selama ini yang ada pada pekerja Proton.

Tiada lagi kebanggaan yang ada pada Proton. Terlalu malas untuk berusaha mencari dana bagi membuat kenderaan baru. Akan ada sahaja alasan yang tercipta bagi membenarkan perkara yang jelas tidak benar. Penggabungan Proton dan Perodua perlu ditentang habis habisan. Ia adalah sesuatu yang mengarut.

No comments: