Saturday, September 20, 2008

BERBUKA PUASA DI PANTAI BATU BUROK

Bulan Ramadan menjanjikan keberkatan dan kenikmatan dalam menjalani ibadah puasa bagi mereka yang beragama Islam. Bagi penganut beragama Islam, puasa di bulan Ramadan merupakan satu perkara yang wajib di lakukan oleh setiap umatnya. Agama agama yang lain juga ada menyuruh penganutnya berpuasa. Penganut Hindu akan berpuasa di malam hari. Kalau tak silap penulis, agama Kristian juga ada puasanya. Cuma cara dan juga amalannya yang berbeza. Rambut sama hitam, hati lain lain.

Penulis baru baru ini telah berpeluang untuk berbuka puasa di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu. Ini bukanlah kali pertama Penulis berbuka puasa di luar rumah, tetapi telah berkali kali. Penulis berpeluang bersama rakan rakan selepas bertemu dengan sanak saudara yang sakit di Hospital Sultanah Nur Zahirah, berhampiran pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu, Bandar Pesisir Pantai.

Begitu ramai sekali pengunjung yang datang ke tempat tersebut demi hajat yang sama, berbuka puasa. Ada yang membawa keluarga, ada yang membawa teman dan ada juga yang membawa bakal isteri dan suami. Penulis tertarik kepada situasi tersebut kerana tidak menyangka sebegitu ramai yang berbuka di Pantai Batu Buruk.

Setelah sekian lama tidak di adakan acara tradisi iaitu Pesta Pantai, pihak berwajib boleh lah mencari idea bagaimana untuk memeriahkan lagi ciptaan Tuhan Yang Maha Esa dengan cara yang lebih baik. Penulis tidak mahu Pantai Batu Buruk menjadi sekadar tempat berbuka puasa mahupun tempat 'pot' orang sedang hangat bercinta dan juga tempat kejadian tidak di ingini, tetapi juga sebagai sebuah tempat riadah yang lebih menarik dan indah...

No comments: