Tuesday, September 23, 2008

HALA TUJU

Dalam kehidupan seorang wartawan dan juga penulis, ayat pengenalan adalah yang paling sukar. Ayat permulaan akan memberikan kata pemutus sama ada khalayak akan membaca artikel anda ataupun tidak. Penulis sendiri, sehingga sekarang penulis masih tidak dapat memberikan pendahuluan yang baik. Mungkin penulis tidak memberikan perhatian yang sepenuhnya kepada pengajaran kelas penulisan yang telah di ajar oleh guruku Cik Norhayati A.Karim, seorang bekas Ketua Meja Bernama. Terima Kasih Cik. Dengar crite, guruku ini telah pun menghabiskan pembelajaran di Australia.

Penulis beruntung kerana mempunyai serba sedikit latar belakang cara penulisan walaupun tidaklah sekreatif blogers yang lain. Penulis akan cuba memperbaiki diri sendiri dengan membina blog ini dengan tujuan berkongsi pendapat dan maklumat serta saranan yang di perlukan dalam mengisi erti dewasa taktakla semua orang dewasa kebanyakan penuh dengan cacar marba. Penulis cuba mengisi blog ini supaya lebih tearah ke jalan yang seluruh mungkin dan bertepatan dengan gaya penulisan dan arah tuju penulis.

Pannduan hala tuju penting bagi mengurangkan kadar karutan yang berjela panjang tapi tidak pernah ada isi. Kadang kadang, ketakutan menyelubungi diri di sebabkan penulis berada di landasan yang kurang betul. Tujuan asal adalah penulis ingin memperbaiki diri serta berkongsi pengalaman hidup dan coretan akal fikiran sebagai panduan mewarnai kain berwarna yang ada pada penulis.

Hala tuju yang di cari mungkin masih samar namun, perkataan putus asa cuba dilupuskan. Teringat kepada sebuah madah pujangga "Jangan mudah berputus asa kerana kita tidak tahu mungkin ada cahaya disebaliknya". Bekas Menteri Kewangan Malaysia, Tun Daim Zainuddin pernah berkata dalam keserabutan, ada peluang untuk berjaya. Sekiranya benar kata usahawan ini, maka setiap kegagalan yang di berikan kepada kita adalah merupakan peluang keemasan untuk menjadi lebih baik pada masa akan datang. Tidak ada orang yang akan terjun lubang yang sama dalam hidupnya. Mungkin akan jatuh sekali lagi sekiranya lalai menyelubungi diri.

GAGAL. Perkataan paling ramai di takuti namun merupakan kriteria utama dalam pemilihan pekerja dalam Microsoft. Pemiliknya merupakan Orang Paling Kaya di Dunia melepasi Kekayaan Raja Arab Saudi. Bill Gates tahu orang yang pernah melakukan kerosakan iaitu kegagalan dan sanggup lagi mencuba merupakan orang yang terbaik dalam melakukan sesuatu pekerjaan kerana mereka tidak pernah takut untuk mencuba.

Ayuh! Teruskan mencuba untuk gagal mencari hala tuju dalam hidup mahupun hala tuju blogs anda. Percayalah, tidak akan gagal orang yang berusaha dalam hidupnya. Berusaha dan terus Berusaha kerana orang yang berusaha telah dijanjikan ganjaran nikmat kejayaan yang tidak dapat diwakilkan dengan wang ringgit.

1 comment:

Ariff said...
This comment has been removed by the author.