Monday, September 22, 2008

PERODUA BUKAN KERETA NASIONAL

Pada satu ketika dahulu sebelum merdeka, ramai orang di Tanah Melayu samada peribumi Melayu mahupun Cina dan India apatah lagi Bangsa Penjajah mengatakan yang orang Tanah Melayu tidak akan dapat berdiri dengan kaki sendiri. Malah ada cakap cakap yang mengatakan orang di Tanah Melayu tidak pandai membuat sesuatu dengan sendiri hatta sebatang jarum sekalipun.

31 Ogos 1957 merupakan tarikh keramat di mana Tanah Melayu mencapai Kemerdekaan dan akhirnya menjadi Malaysia dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan juga Singapura. Singapura kemudiannya mengambil keputusan keluar dari Bumi Malaysia. Yang tinggal hanyalah Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur yang meliputi Sabah dan Sarawak. Pemimpin silih berganti dari negara yang berasaskan kepada pertanian kepada negara perindustrian.

Dasar perindustrian negara bermula dengan tertubuhnya Perbadanan Industi Berat atau singkatannya HICOM pada tahun 1981. Tolong perbetutulkan tahun seandainya penulis tersilap memberikan fakta. Pembentukan HICOM inilah yang membawa kepada pembentukan industri pembuatan kereta nasional iaitu Perusahaan Otomobil Nasional atau Proton. Pada peringkat awal, Proton hanyalah berfungsi untuk memasang kereta dengan kerjasama Mitsubishi dan hasilnya pada tahun 1985, terhasil 'baby' proton yang pertama iaitu Proton SAGA.

Setelah bertahun lamanya industri kereta tempatan di warnai oleh seorang pemain solo iaitu Proton, pada tahun 1992 telah lahirnya pemain kedua automotif negara iaitu Perusahaan Otomobil Kedua atau singkatannya Perodua. Perodua telah melahirkan 'anaknya' yang pertama iaitu Perodua Kancil. Perodua pada peringkat awal sama dengan Proton iaitu melahirkan anak dengan perkongsian teknologi bersama Daihatsu.

Tetapi malangnya bagi episod sedih sejarah otomotif negara apabila pada tahun 2004 menyaksikan rakan kongsi telah menelan Perodua dengan mengambil saham majoriti. Kini, setelah 6 tahun pengambilan oleh Daihatsu, perodua nampaknya semakin nazak. Bukan kerana sakti tetapi kerana Perodua nampaknya telah menjadi alat kepada Daihatsu untuk menjual kereta Daihatsu dan bukannya baby perodua seperti sebelum ini.

Tidak dapat dinafikan bahawa Perodua telah bersaing dengan sengit hingga mengambil tahta pemain nombor 1 negara dalam kategori Nasional. Nasional kah Perodua yang semata mata hanya membuat kereta tukar lambang Daihatsu? Sejauhmanakah ukuran kepada tahap Nasional sehingga Perodua boleh membawa masuk kenderaan Daihatsu dan ditukar namanya kepada Perodua yang sememangnya bukan dibuat oleh Perodua. Perodua telah melampau batas yang ada dalam dalam semangat membuat kereta dari awal. Perodua telah menipu rakyat Malaysia dengan membuatkan rakyat Malaysia berbangga ada kereta Perodua sedangkan semua itu hanyalah kereta salinan Daihatsu atau Toyota semata mata.

Sampai bila pun seandainya Perodua masih diberikan status nasional, industri otomotif negara tidak akan berkembang sampai bila bila. Kita beruntung mempunyai Proton. Seteruk manapun Proton dikutuk, keretanya adalah buatan anak tempatan dan anak tempatan berhak memperoleh penghargaan yang sewajarnya dari rakyat Malaysia.

Marahkan nyamuk, kelambu di bakar. Penulis amat tidak setuju dan bersedih dengan pemergian Tengku Mahaleel daripada jawatan CEO proton dan kemudian di ambil alih oleh orang 'luar'. Penulis amat meragui tentang keboleh CEO Proton yang baru. Adakah beliu tidak sedar atau sengaja buat baut tidak sedar mengenai pentignya Pembangunan dan Penyelidikan (R & D) dalam pembangunan kereta. Penulis baru teringat bahawa beliau merupakan dari kalangan mereka yang tukar jenama sahaja. Jadi memang beliau tidak faham pentingnya R n D kepada pembangunan kereta Proton.

Seandainya Tengku Mahaleel masih berada di kerusi CEO Proton, rakyat Malaysia tidak lagi menunggu MPV dan SUV kerana semua telah ada dalam perancangan Tengku Mahaleel. Tengku Mahaleel sedar perkara ini. Mengikut daripada sumber industri, memang Tengku Mahaleel telah membuat panduan mengenai perkara ini. Tengku Mahaleel juga sedar mengenai kualiti kereta Proton. TUV, sebuah badan dari German telah di lantik untuk memeriksa semua kereta yang dikeluarkan di kilang Proton Tanjung Malim, dan akan di cop lulus TUV. Itu zaman Tengku Mahaleel. Di mana stiker TUV sekarang. Adakah perkara ini di pandang ringan oleh CEO Proton yang baru...

Di mana silapnya...

No comments: