Sunday, September 21, 2008

TEORI PENENTUAN TEKNOLOGI


Seorang ahli teori Komunikasi, Marshall McLuhan telah meramalkan dunia menjadi kecil dan rakyat di merata tempat serata dunia akan dapat berhubung dengan lebih mudah pada masa akan datang. Teori ini di kenali sebagai Teori Penentuan Teknologi. Teori ini telah lama di perkenalkan oleh McLuhan sebelum pengenalan komputer apa lagi dengan penemuan internet.

McLuhan juga ada meramalkan yang manusia akan bergantung kepada teknologi yang sedia ada dan manusia tidak akan dapat berkerja tanpa teknologi. Ramai yang akan menyanggah perkara ini. Sebelum perkara ini bertambah serabut, mari kita mengambil satu contoh. Kereta adalah teknologi dan manusia adalah pengguna kereta. Manusia bergantung kepada kereta untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Pengangkutan yang lain kan ada lagi. Mengapa terlalu banyak syarikat di dunia yang mengeluarkan kereta sepanjang tahun seluruh dunia.

Anda ingin bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Pada satu ketika, kereta yang anda beli telah kekeringan minyak. Anda tidak dapat bergerak. Sekiranya anda ingin bergerak, anda akan memerlukan kereta. Memang anda mempunyai pilihan untuk ke kawasan yang lain dengan perkara lain tapi hakikatnya, memang anda bergantung kepada kereta anda. Sekali lagi, Marshall McLuhan yang dikatakan telah gila pada zamannya tidak lah segila mana yang diperkatakan cuma beliau telah meneka dengan tepat apa yang akan tejadi pada masa ini.

Unik bukan. Atau sekadar ramalan semata mata.

No comments: