Thursday, September 25, 2008

CABARAN BAYI

Manusia dewasa bermula daripada kehidupan seorang bayi kecil hasil pengkongsian hidup antara seorang lelaki dan perempuan bernama suami isteri. Bayi bab kata orang orang tua, bagai kain putih. Orang tuanya lah yang akan mencorakkan kain putih sama ada di penuhi rona rona hitam mahupun warna warnya kecerian dan kesusilaan yang penuh bermakna dalam menjalani hidup sebagai khalifah di dunia yang terbentang luas.

Penulis sekali lagi telah berpeluang untuk mendukung seorang bayi perempuan milik kenalan yang baru sahaja berumur 8 hari. ' Kain Putih' ini bernama Nur Ain Iqlima. Nama ayahnya pemilik tidak pasti tetapi juga merupakan seorang kenalan kepada penulis. Ibunya berkerja sebagai kerani di sebuah kedai tayar manakala Ayahnya merupakan seorang pekerja am dengan salah sebuah syarikat di tempat penulis.

Menurut kata orang tua tua, bayi ini akan membesar sepanjang sebutir beras sehari. Tidak diketahui setakat mana pembesaran sebesar beras akan berlaku kerana orang dewasa tidak ketara mana pembesarannya dari tahun ke tahun. Lebih lebih lagi bagi mereka yang telah melebihi had tumbesaran. Tetapi ini tidak bermakna orang yang kurus tidak boleh menjadi gemuk dan sebaliknya. Tetapi lebih kepada pembesaran tinggi seseorang manusia.

Penulis baru tersedar bayi yang baru lahir 'berbulu'. Penulis di beritahu bahawa bayi sedikit berbulu kesan daripada dalam rahim ibunya. Bulu ini akan luruh hari demi hari. Menyebut mengenai rahim , terigat kepada janjiNya iaiu rahsia rahim tidak akan terbongkar hingga ke hari kiamat. Itu janji Yang Maha Kuasa.

Bayi memerlukan panduan dan dorongan bukan sahaja daripadan ibu bapanya tetapi juga daripada mereka yang berada di sekitarnya. Persekitaran yang baik akan membentuk insan yang berhati mulia seperti junjungan besar orang Islam, Nabi Muhammad saw. Nabi akhir zaman ini telah di bawa ke kawasan pendalaman untuk di besarkan bukan sahaja akan mendapat yang terbaik dari segi persekitaran tetapi juga yang terbaik dari segi udaranya yang belum lagi tercemar.

Bayi akan menjadi kanak kanak bertukar menjadi budak dan akhirnya menjadi seorang dewasa. Dengan godaan dan juga persekitaran yang semakin mencabar, persoalannya, mampukah kita mencorak anak anak kita ke jalan yang benar. Dunia yang semakin mencabar menjanjikan mereka yang berkeluarga mimpi ngeri. Namun, Yang Maha Berkuasa menjanjikan mereka yang berkeluarga akan sentiasa mendapat rezeki yang melimpah ruah. Pernah dengar 'rezeki anak anak'.

Buat semua bayi, selamat menempuh alam penuh dugaan dan pancaroba. Buat Ibu bapa, siapkan anak anak kita dengan pertahanan yang kukuh dalam menghadapi peperangan yang paling besar dalam hidupnya. Berguna atau tidak, ibu bapa yang mencorakkannya.

Selamat berjuang...

No comments: