Friday, August 5, 2011

PENDIDIKAN ATAU PELAJARAN

Perdana Menteri yang baru dilantik berusaha secara bersungguh untuk memajukan negara ini ketahap yang lebih membanggakan katanya. Tapi secara tidak sedar, ramai yang telah merajuk hati dan juga terpedaya kerana desakan negara maju menjelang 2020.

Demi satu perkataan NKRA yang entah penulis pun tidak tahu apa maknanya kepada kehidupan penulis telah menukar kehidupan sesetengah orang kepada NERAK! Benar, semua ingin menjadikan negara ini maju tetapi kenapa banyak 'nyawa' yang akan dikorbankan dan perlu dibunuh jiwanya satu persatu. Yang penting Malaysia menjadi negara maju.

Terlalu banyak usaha yang sedang, perlu dan akan dilakukan demi status negara maju tapi penulis minta, jangan dibunuh orang pendidikan. Penulis tidak gemar dengan perkataan pelajaran kerana terlalu singkat maknanya berbanding dengan pendidikan. Pendidikan lebih besar dan bererti maknanya. Panjang perjalanannya seperti mana panjangnya perjalanan negara dan tidak pernah bererti.

Pendidikan jangan dirogol dan jangan dijiwa kacaukan jiwanya. Pendidikan terlalu murni untuk dipotong bajetnya dari tahun ke tahun. Pemimpin yang berbuat demikian tidak sedar jasa pendidikan. Jika bukan nama pendidikan, sudah tentu mereka pun tidak sampai ke tapak yang diperoleh pada hari ini.

Bersambung

No comments: