Monday, August 22, 2011

PERCANGGAHAN PENDAPAT

Akhbar perdana semalam 21 Ogos 2011 melaporkan Menteri Kewangan ke-2 Malaysia melaporan Kerajaan optimis mencapai pertumbuhan sekitar 6 dan 7 peratus pada tahun ini. Ini berdasarkan pelaburan luar yang tetap masuk menurut kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir. Adakah mereka ini semua serius.

Penulis masih berpendapat negara tidak dapat mencapai kadar tersebut kerana kurangnya usaha khususnya dari kerajaan sendiri dan tiadanya tindakan yang kita dengar dari Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN). Rakyat berdepan tekanan setiap hari dengan kenaikan yang tidak pernah dibendung oleh kerajaan.

Menteri suka hati cuma meletakkan harga syiling. Perdana Menteri yang berkuasa pun kena tunggu dan lihat mengenai perkara ini. Menteri mungkin tidak merasa tapi rakyat telah merasa. Hari ini sekiranya kita memborong bahan masakan dirumah, bil kita dengan slamber boleh mencecah RM200.

Kerajaan masih dibuai lamunan. Masih ada pihak yang mempertikaikan. Politik sana sini masih tidak berhenti baik dari kerajaan mahupun pembangkang. Kenapa tidak mereka yang membangkan mencuba idea baru untuk negeri dan untung sabut idea mereka berjaya, tak hairan kerajaan bertukar tangan.

Paling penting, semua perlu berusaha kerana negara telah memasuki era kemelesetan jangka panjang tanpa kita sedari. Not kita telah menjadi tidak bernilai. Kerajaan perlu berbuat sesuatu. Signal amaran telah berdering dari 2 3 tahun yang lepas tapi sampai sekarang penafian tetap berlaku dan semuanya berpeluk tubuh menanti tumbangnya sebuah ekonomi yang pernah disebut Harimau Asia.

No comments: