Saturday, February 28, 2009

PROTON MENCATATKAN KERUGIAN RM 60.9JUTA-BRAVO SYED ZAINAL

Akhbar arus perdana hari ini, Sabtu 28 Februari 2009 melaporkan bahawa Proton telah mencatatkan kerugian sebanyak RM 60.9 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2008. Tahniah diucapkan kepada pengurusan Proton dan juga Syed Zainal. Dan tidak lupa tahniah kepada Lembaga Pengarah Proton yang telah melantik Syed Zainal dan membuang Tengku Mahaleel.

Tempat jatuh kan lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Penulis memang rindu dengan sentuhan Tengku Mahaleel. Seorang yang belajar sejarah tapi pengurusan oleh beliau membolehkan Proton membeli Lotus dengan nasihat dari beliau yang diputuskan oleh Allahyarham Tan Sri Yahya, pemegang saham Proton pada ketika itu. Pelantikan Tengku Mahaleel tidak bermotifkan politik dan arwah merupakan seorang ahli perniagaan. Nyata pilihan arwah tepat sekali dengan Tengku Mahaleel mengemudi Proton semasa gawat dan tidak pernah rugi malah mendirikan kilang Proton yang canggih di Tanjung Malim, Perak tanpa satu sen pinjaman daripada kerajaan sebagai pemegang syer terbesar dan semasa peninggalan Tengku Mahaleel, Proton masih mencatatkan kerugian dan saham Proton berada dalam dagangan yang agak tinggi dan yang penting stabil.
Bravo Tengku Mahaleel.

Tahniah Syed Zainal kerana berjaya menanamkan rasa benci terhadap Proton dan penulis sejak keluarnya Tengku Mahaleel, tiada lagi bangga mempunyai kereta Proton dan tidak lagi akan mempertahankan kereta Proton. Syed Zainal telah membuatkan kereta Proton sebagai keretanya sendiri. Lambang ditukar sesuka hati dan lambang Proton hanya di atas kertas semata mata dan berlainan dengan lambang di kenderaan Proton zaman Syed Zainal.

No comments: