Tuesday, March 3, 2009

HUJAN OH HUJAN...

Adalah satu perkara yang agak luar biasa bagi negeri Terengganu menerima kedatangan hujan yang lebat pada bulan Mac. Penulis pada peringkat awal tidaklah terkejut sangat dengan kedatangan hujan tersebut. Secara tidak lansung, perkaitan antara pekan Kuala Berang dengan hujan di luar musim berlaku kerana adanya aktiviti yang dijalankan di sini.

Pekan Kuala Berang akan menerima hujan di luar musim sekiranya aktiviti seperti jualan fun fair dan juga pekan budaya sebagai contoh. Mungkin ada benda yang tidak kena. Tapi sekiranya difikirkan balik, kita berbalik kepada asal iaitu, setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Pesta fun fair telah berlalu, namun hujan masih berlansung dengan lebatnya. Hujan yang turun seolah olah Kuala Berang akan dilanda musim tengkujuh yang ke dua. Perubahan cuaca yang ketara ini sememangnya menjadi satu tanda tanya kepada penduduk Kuala Berang yang tidak biasa mengalami rahmat Tuhan ini pada bulan Mac setiap tahun.

Penulis mengambil ia sebagai satu rahmat kepada pokok pokok di hutan. Tiada siapa yang menyiramnya dan Januari dan Februari menyaksikan keadaan dalam kering kontang dan ada tanah yang mula merekah. Rahmat kepada si penoreh getah yang mengalami penurunan harga komoditi itu di tahap yang rendah. Keadaan kering, tapi penoreh dapat menoreh getah. Dan sekarang bermula hujan di luar musim. Alhamdulillah, syukur rahmat Tuhan.

Sekiranya hujan lebat ini berlanjutan, agensi agensi seperti Jabatan Pertahanan Awam Malaysia, Bomba dan Penyelamat serta pihak berkuasa tempatan Majlis Daerah perlu mengambil inisiatif bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

No comments: