Tuesday, March 17, 2009

PENCARIAN KELANA DAERAH HULU TERENGGANU

Penulis ingin mengucapkan tahniah kepada mereka yang berjaya dan tidak berjaya dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan juga Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (SPM)dan tidak lupa kepada mereka yang mengambil Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Kepada yang tidak berjaya, bagi penulis itu adalah lumrah hidup. Jangan putus asa. Banyak lagi perkara yang anda boleh lakukan termasuklah membetulkan kesilapan anda yang kecil itu. Dunia belum kiamat.

Penulis adalah seorang yang menjadi ahli tidur Persekutuan Pengakap Malaysia daerah Hulu Terengganu. Menurut seorang senior dalam PPM, penulis dibolehkan bertugas di bawah ibu pejabat PPM daerah Hulu Terengganu. Sebagai ahli tidur yang tegar, penulis mencari seramai mungkin ahli PPM yang berada di daerah ini untuk diteruskan khidmat mereka selepas sekolah menengah untuk direkrut menjadi ahli Kelana. Menurut ahli senior itu lagi, mereka akan berkhidmat dengan Kelana berumur 25 tahun. Selepas SPM dan STPM, ke manakah menghilangnya ahli PPM khususnya di daerah ini? Kerana menurut seorang lagi senior PPM dan orang kuat PPM Hulu Terengganu, apabila kita memasuki PPM, khidmat kita tidak habis di sekolah sahaja tapi sahaja tapi boleh diteruskan sekiranya mahu.

Penulis bingung dengan perkara ini kerana ahli Kelana semakin mengecil. Mungkinkah ahli PPM yang tamat tingkatan lima dan juga enam atas semasa menunggu keputusan semakin hari semakin mengecil bilangannya. Semakin hari semakin jauh mungkin. Ada juga yang tidak menyedari, ahli PPM selepas tamat sekolah menengah, masih boleh berkhidmat dengan daerah sekiranya mahu. Dengan menyertai daerah, khidmat kita akan menjadi lebih luas. Sekiranya dahulu, kita mungkin hanya kenal mereka di sekolah kita sahaja, tapi dengan daerah kita boleh mengenali bukan sahaja ahli biasa PPM tapi juga ahli PPM yang berada ditahap gila Pengakap. Harap pada masa hadapan, akan ada penyelesaian konkrit berhubung perkara ini kerana dengan menyertai PPM, mereka dapat memanfaatkan masa mereka ke arah yang lebih baik dan menghindar dari terjebak gejala negatif.

Salam Pengakap untuk semua ahli Pengakap kerana dalam Pengakap kita adalah bersaudara.

No comments: