Tuesday, March 17, 2009

TAKUNG AIR TERBESAR DAN TERPANJANG DITERENGGANU

Terengganu masih dilimpahi dengan rahmatNya walaupun diluar musim kebiasaannya. Normalnya, Terengganu dilimpahi hujan yang lebat ini pada bulan November, Disember dan juga awal Januari. Tapi sekarang ini telah memasuki bulan Mac dan nampaknya hujan telah bersambung. Pelik tapi kena ingat bahawa setiap kejadian itu ada hikmahnya. Mungkin dah lama kita tak menyiram pokok bunga masing dan mungkin juga kita sudah lama tidak menyiram ladang hutan di negeri Terengganu tercinta ini.

Manusia mudah lupa. Tapi Pencipta tidak pernah melupakan hambanya. Hujan tidak pernah melupakan bumi. Dan bumi tidak pernah melupakan orang yang memusnahkannya. Tidak kurang juga mereka yang memeliharanya. Hujan pada luar musim telah membawa satu lagi petunjuk bahawa jalan raya yang baru siap tidaklah sempurnya. Kadang kadang, penulis dapat memerhatikan bahawa jalan yang sedia ada tidaklah bagus tapi lebih baik dari yang siap dibina.

Penulis berbicara mengenai jalan raya yang dinaik taraf dari Simpang Tok Ku di Kuala Terengganu menghala ke Kuala Berang. Pada peringkat awal, hanyalah jalan raya yang mempunyai satu lorong. Tapi dengan berjalannya Lebuh raya Pantai Timur fasa II, jalan ini telah dinaik taraf menjadi dua lorong (walaupun bukanlah sepanjang jalan). Nampak gayanya, Terengganu sekali lagi memahat sejarah apabila mencipta jalan baru yang sering dinaiki air. Bukan kerana jalan ini rendah tapi kerana kita dibawa menaiki kereta kuda atau menunggang kuda semasa melalui jalan tersebut.

Jalan raya ini juga telah menjadi takung air yang besar dan kenderaan akan sentiasa melanggar air sama ada disebelah kanan atau kiri jalan. Air hujan yang mencurah tidak dapat mengalir keluar dan akhirnya jalan ini menjadi satu longkang yang besar. Kereta yang memasuki longkang ini akan sedikit tersasar dan boleh membawa satu bencana sekiranya tersasar ke lorong yang bertentangan. Memang hebat jalan di Terengganu sehingga menjadi dwi fungsi-jalan dan juga bekas takung air. Seperti SMART di Kuala Lumpur. Tapi hebat lagi jalan di Terengganu berbanding SMART kerana dapat dilalui sepanjang masa. SMART ada masa akan ditutup untuk membenarkan air lalu. Tapi tidak di Terengganu. Dipersilakan lalu wahai tuan tuan dan puan puan ke takung air.

No comments: