Wednesday, March 11, 2009

NAPOLEAN KECIL

Selagi tiada perubahan kepada agensi kerajaan, penulis berpendirian segala rekacipta yang canggih dan jarang digunakan oleh rakyat Malaysia -tidak lagi perlu diadakan lagi. Buang semuanya! Membazir ! Jabatan ini telah bertindak seperti Napolean kecil kepada kerajaan. Dengan tindakah yang disifatkan seperti anak anak kecil bermain, ramai pelabur kecewa dengan keadaan yang berlaku sekarang.

Ada pelabur yang dikhabarkan akan menarik pelaburan mereka di negara ini kerana letih dengan kerenah birokrasi yang ada pada jabatan ini. Kelulusan sebuah rekaan anak tempatan tidak dapat dipasarkan di Malaysia. Seorang peniaga memberitahu penulis yang beliau tidak dapat menjual ciptaannya kerana tidak ada undang undang mengenai perkara berkenaan di Malaysia. Sama ada kita ketinggalan atau tidak, penulis tidak tahu. Tapi yang pasti, negara kerugian besar memiliki agensi seperti ini.

Demi memulihkan keyakinan pelabur sedia ada dan juga pelabur yang akan datang, napolean little di semua jabatan harus dibuang dengan seberapa segera. Memotong kerenah birokrasi yang terlalu kompleks dan sesetengah perkara yang masih dianggap tabu perlu dilihat kembali kerana masa telah berubah. Malaysia perlu berubah jika ingin sama berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara lain.

No comments: