Tuesday, May 26, 2009

HUKUMAN ROTAN

Rotan merupakan salah satu daripada jenis hukuman yang dijalankan di sekolah selain daripada hukuman gantung serta buang sekolah. Ada lagi pelbagai hukuman lagi yang dijalankan di sekolah sama ada menurut pekeliling yang di keluarkan Kementerian Pendidikan tapi itu bukanlah persoalannya.

Yang menjadi masalah pada zaman sekarang, zaman yang kononnya era milenium, era yang penuh mencabar ini-rotan adalah satu kesalahan kepada guru. Sama ada perkara itu benar atau salah di sisi undang undang negara, itu juga bukan satu kesalahan dan persoalan yang besar. Tapi yang lebih penting ialah bagaimana mereka yang menjalankan tanggungjawab mereka sebagai seorang pendidik boleh disalahkan semata mata kerana anak mereka mengalami masalah lebam.

Nampaknya anak era milenium tidak lah segagah mana pun dan boleh dipandang enteng kerana mereka ini sekiranya dijentik oleh mereka yang mengajar mereka akan dibawa ke muka pengadilan rakyat-media. Media akan memainkan perkara ini dengan jayanya dan menjadi semakin kompleks apabila mereka yang menjalankan perkara yang benar dan betul -menjadi pesalah dengan meminta maaf kepada ibu bapa si pesalah. Pesalah telah menjadi wira manakala mereka yang menjalankan tanggungjawab yang bukan semua sanggup menanggungnya menjadi kambing hitam. Bab kata bait bait lagu daripada kumpulan XPDC-dunia sudah terbalik.

Anak yang membuat salah dibela dan mereka yang menjalankan tanggungjawab menjadi mangsa. Mana pergi semangat milenium? Tidak hairan sekiranya hari ini semakin ramai anak anak bangsa yang semakin layu dan lemah longlai kerana bantal mereka semakin empuk. Si anak memberitahu ibu bapa mereka "Ayah, mak, saya mengandung". "Berapa bulan?" tanya si bapa. "Tiga bulan dan saya nak minta duit untuk membuat pengguguran di klinik swasta" jawab si anak lalu mengambil upahnya daripada 'orang' yang menjaga mereka....

No comments: