Friday, May 22, 2009

SIKAP

Begitu lama penulis tidak dapat menulis. Bukan kerana kesibukan dan bukan juga kerana sambungan internet yang tidak bagus tapi sebab sikap malas yang masih menyelubungi penulis dan bagi penulis ini adalah tidak baik untuk masa depan seorang penulis dan juga seseorang manusia. Ada masanya malas itu bagus tapi jangan sampai menyusahkan orang lain.

Sikap malas ada kaitan dengan disiplin penulis yang agak teruk dan penulis sentiasa setiap masa cuba mengubahnya. Satu pepatah lama ada mengatakan bahawa "Sekiranya hari ini adalah hari yang paling teruk, namun aku masih bernasib baik kerana masih hidup dan masih meneruskan hidup untuk hari esok yang mendatang". Ada juga yang kata "kalau tak dipecahkan ruyungnya, macam mana nak mendapatkan sagunya".

Mungkin penulis perlu memecahkan mana mana ruyung yang ada dalam diri dan sekeliling penulis bagi membolehkan penulis mendapatkan hasilnya demi masa hadapan yang lebih baik pada masa hadapan. Semoga kita semua terus bergerak ke hadapan. Perjalanan yang panjang bermula dengan langkah yang pertama. Kadang kala langkah yang pertama kita itu sumbang tapi kita perlu terus berjalan demi walaupun satu langkah satu hari. Bab kata Linda Onn dalam iklan radionya, yang penting apa yang anda pelajari dalam perjalanan anda.

No comments: