Saturday, May 30, 2009

IKLAN SAGA 1.6 L ?

Semalam, Jumaat 29 Mei 2009, Perusahaan Automobil Nasional telah melancarkan satu lagi model barunya-Proton Saga 1.6 L. Kereta yang lama tapi dengan jantung yang baru. Pada peringkat awal, Proton hanya mengeluarkan enjin berkapasiti 1.3 L dengan tambahan IAFM yang kononnya menjimatkan minyak dan meningkatkan kuasa kereta. Benarkah?

Menteri Penerangan yang baru berkata-kalau kerajaan membuat sesuatu yang baru, berikan sedikit kredit kepadanya. Proton adalah agensi berkaitan kerajaan di mana Kerajaan menguasai Proton melalui saham Khazanah. Sedikit kredit kerana memberikan kuasa yang lebih kepada kereta yang praktikal dan nampak gayanya berjaya menambat hati orang Malaysia. Saga baru boleh dikatakan satu usaha yang berbaloi kepada Proton kerana terdapat peningkatan jualan. Itu pada peringkat awal.

Ramai yang merungut Proton Saga 1.3 IAFM ini kuat 'makan' minyak. Semakin lama semakin kuat nafsunya untuk menelan minyak! Tapi ada juga yang mengatakan kereta ini adalah satu kereta yang menjimatkan. Penulis tidak mahu bias kepada mana mana pihak. Setelah mendengar pelbagai rungutan dan juga kritikan serta tidak lupa penghormatan dan penghargaan kepada Proton Saga, rumusan penulis ialah enjin IAFM tidak stabil. Sebagai bukti, selepas satu peringkat,tidak ada lagi enjin IAFM dikeluarkan kerana memang terbukti tidak stabil dalam kuasa dan juga penjimatan minyak.

Dalam ruang iklan yang terhad, penulis tidak dapat mencari perkataan IAFM pada model 1.6 L yang baru dilancarkan semalam. Atau adakah penulis tidak terbaca atau penulis buta perkataan tersebut ataupun Proton tertinggal perkataan IAFM dalam iklan yang penulis baca tersebut. Penulis terkejut kerana 1.6L yang digunakan adalah enjin campro biasa yang dibangunkan bekas ceo Proton, Tan Sri Tengku Mahaleel dan bukannya generasi baru IAFM yang direka oleh 'orang baru' ini.

Penulis juga terkejut kerana tiada lagi blogs yanng menulis mengenai perkara ini malah iklan serta kapi berita mengenai Proton Saga 1.6 L ini adalah sangat terhad. Adakah Proton tidak berusaha untuk menghebahkan perkara ini. Bagaimana sekiranya rakan penulis tidak memberitahu mengenai perkara ini dan penulis terkejut kerana laman web Paul Tan juga belum meperkatakan mengenai Saga 1.6 L ini.

Adakah Proton dah kekurangan wang dalam sakunya untuk menghebahkan produk baru mereka! Penulis tertunggu siasatan mengenai penjualan MV Aguta sebanyak 1 Euro kepada satu syarikat yang entah datang dari mana. Pengurusan Proton kata pembelian MV Agusta merugikan, Kenapa Husqavarna masih mengeluarkan model terbaik mereka serta tahun lepas mereka mendapat pengiktirafan sebagai model terbaik Eropah! Dan adakah BMW tidak tahu yang pembelian sebahagian aset MV Agusta adalah merugikan!

Adakah kita yang baru mula mengenai erti urus niaga lebih pakar dari mereka yang lebih makan garam daripada kita. Pepatah Melayu ada menyatakan-Malu bertanya, sesat jalan.

No comments: