Tuesday, May 26, 2009

HUKUMAN ROTAN 2

Kebetulan ataupun tidak, penulis terbaca dalam akhbar Metro pada hari ini 26 Mei 2009 berkaitan dengan rotan. Tak sampai beberapa minit setelah penulis menyiarkan tajuk berkaitan rotan di sini. Hari ini telah membuktikan yang dunia ini semakin pelik. Komen penulis mengenai hal ini-anak itu bersalah dan telah mendapat pengajaran yang sewajarnya. Tahniah kerana anda, bapa anda didenda RM 5,000.00. Tak banyak manapun denda itu sebab anda lagi hebat dari bapa anda.

RM5,000 denda rotan anak
Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my

MELAKA: “Walaupun nak mengajar anak, jangan ikut rasa marah dan jangan sampai cederakan anak sendiri. Hari ini (semalam), jika mahkamah ikut rasa hati, padah kepada awak.”

Begitu tegas Majistret Muhamad Faizal Ismail ketika prosiding membabitkan kes seorang pengurus keselamatan didakwa memukul anak perempuannya menggunakan rotan kononnya untuk memberi pengajaran supaya bercakap jujur dan tidak mereka cerita keburukan keluarga.

Muhamad Faizal yang memberi nasihat panjang lebar kemudiannya mendenda tertuduh RM5,000 atau lima bulan penjara selepas menerima pengakuan bersalahnya dan mensabitkannya dengan pertuduhan.

“Tertuduh dikenakan bon jaminan berkelakuan baik bernilai RM3,000 dengan seorang penjamin tanpa cagaran selama dua tahun.

“Selain itu, syarat tambahan, tertuduh tidak mengulangi kesalahan pada masa depan,” katanya.

Terdahulu, Muhamad Faizal berkata, mahkamah tidak perlu bertanya mengapa tertuduh, VN Avanaru, 32, memukul anaknya dengan rotan dan hanya mahu mengingatkannya supaya tidak mengulangi kesalahan itu pada masa depan.

“Anak, seburuk mana pun tetap anak kita. Nasib baik dia masih hidup. Kalau terjadi apa-apa ketika kejadian, kamu akan menyesal seumur hidup.

“Keseluruhan rayuan kamu melalui peguam, saya dapati kamu tidak mahu dipenjarakan. Jadi saya harap kamu terima hukuman dan ambil iktibar serta peluang untuk fikirkan apa yang kamu lakukan,” katanya.

Dalam keputusannya, beliau turut menimbangkan fakta kes serta rayuan dan hujah Pegawai Pendakwa, Cif Inspektor Muhamad Juhari Haron.

Berdasarkan pertuduhan, Avanaru dari JA 7382, Jalan Ros 5, Taman Bukit Tembakau, Umbai, dekat sini, sebagai bapa kandung kepada kanak-kanak perempuan, V Vekneswari, 8, didakwa menganiayanya hingga mengalami kecederaan fizikal seluruh badan menggunakan rotan.

Kesalahan itu didakwa dilakukannya di bilik mesyuarat Sekolah Kebangsaan Tamil, Bukit Lintang Tiang Dua, dekat sini, kira-kira jam 3.10 petang pada 13 Mei 2008.

Dia dituduh mengikut Seksyen 31 (1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda maksimum RM20,000 atau atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, peguam, K Bala Gopal memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya menyesal atas perbuatannya yang bertujuan mengajar anaknya.

Menurutnya, tertuduh amat menyayangi mangsa yang juga anak sulung daripada empat beradik dan tidak memarahinya.

“Tertuduh hanya ingin membetulkan tanggapan buruk mengenai keluarganya. Dia sesal atas kejadian itu dan memohon maaf kepada mangsa yang kini dijaga oleh bapa saudaranya,” katanya.

No comments: