Saturday, June 13, 2009

PETUNJUK KURANG DI LTSM

Penulis berpeluang menjenguk Lapangan Terbang Sultan Mahmud di Terengganu baru baru ini semasa mengambil ahli keluarga yang baru pulang dari satu perjalanan. Syukur kepada Tuhan, semuanya dalam keadaan selamat. Dalam pada itu teringat pula kepada babak akhir filem Love Actually walaupun tidaklah nampak sangat orang kita berpelukan dan berciuman seperti scene tersebut.

Lapangan Terbang tersebut bagi penulis adalah satu kesilapan. Tetapi politik melebihi segala galanya. Walaupun cerdik tapi nampak kebodohannya. Orang kata cerdik tak boleh nak ikut, bodoh tak boleh di ajar. Lapangan terbang telahpun siap dengan dekorasi seolah bangunan Melayu lama. Bagus sekira dilihat pada bahagian tersebut.

Yang paling ketara kelemahan Lapangan Terbang tersebut ialah kurangnya penanda arah. Satu lapangan terbang yang kecil tapi sekiranya berada didalam tersebut, akan mengalami sedikit blur kerana kekurangan petunjuk petunjuk. Kecil tapi serabut.

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sememangnya yang terbesar tetapi alhamdulillah penulis belum sesat lagi di tempat tersebut. Walaupun anda baru pertama kali menjejakkan kaki di lapangan terbang dalam taman tersebut, anda akan merasa senang kerana petunjuk penanda arah yang penuh di merata rata tempat dan tidak perlu bersusah payah bagi mendapatkan sesuatu tempat.

Lapangan terbang tidak dibina setiap hari. Sekiranya dibina, biarlah ia menjadi satu yang terbaik. janganlah kita menjadi bodoh untuk menambah setiap kali peruntukan kerana ingin membesarkannya. KLIA memang satu contoh paling baik. Satu lagi kelemahan Lapangan Terbang Sultan Mahmud yang baru ialah tidak ada tempat untuk melihat kapal terbang berlepas dan turun.

Kalau orang Terengganu memang dikata darat tapi seolah menjadi satu keperluan untuk melihat dan satu kepuasan dalam diri melihat orang yang kita sayang berlepas meninggalkan kita. Dan sebenarnya masa berlepas adalah satu seni bagaimana Mr Aero menaikkan badannya dan ekornya terjungkit. Hebat bukan.

Selepas ini, tidak perlulah lagi kita mengulangi kesilapan dengan membodohkan diri kita sama seperti kita melihat Lapangan Terbang Sultan Mahmud.

No comments: