Monday, June 29, 2009

TENAGA SOLAR UNTUK SEMUA

Penulis terbaca dalam kosmo hari ini menerangkan bagaimana solar membantu penduduk miskin di India menjalani kehidupan yang lebih baik. Baca selanjutnya di sini.

Kos yang dibangunkan di sana boleh dikatakan agak murah berbanding dengan Malaysia. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Penulis kadang kadang cemburu dengan modal yang boleh dilakukan dinegara lain dalam membangunkan solar.

Bagaimana dengan negara kita? Tidak lama dahulu pernah ada ura ura kononnya ingin membangunkan tenaga boleh diperbaharui. Kerajaan pun boleh juga menjadi hangat hangat tahi ayam rupanya. Tapi sekarang ini kecoh dengan kajian untuk menggunakan tenaga nuklear bagi menggantikan tenaga yang ada sekarang.

Penulis berpendirian, solar adalah lebih baik daripada tenaga nuklear yang lebih berisiko tinggi dan bagaimana tragedi Chernobyl dan jangan kita lupa kesan pengebomanan bom atom pada waktu Perang Dunia ke 2 yang menimpa Hiroshima dan Nagasaki.

Dengan panas dan lembap sepanjang tahun memungkinkan Malaysia memikirkan dengan serius membangunkan tenaga ini dengan sebaik mungkin dan tidak terhad kepada janakuasa elektrik bagi kawasan pendalaman seperti yang berlaku selama ini.

Bayangkan sekiranya semua pejabat Kerajaan mempunyai kuasa alternatif solar dan bagaimana Kerajaan dapat berjimat melaluinya. Orang kata jangan jadi seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul.

No comments: