Wednesday, June 17, 2009

SURAT LAMBAT SAMPAI

Sejuk perut ibu mengandung apabila mendapat khabar gembira sang anak mendapat tawaran tempat ke pusat pengajian tinggi mahupun sekolah yang berprestij. Tetapi sedikit janggal dan perasaan bercampur baur apabila mendapat tawaran pada bulan Jun.

Janggal dan perasaan bercampur kerana subjek yang telah dipelajari di sekolah sedia ada boleh dikatakan hampir separuh buku telah ditamatkan dan berjalan ke separuh yang terakhir. Bagaimana agaknya pelajar ingin mengejar silibus kandungan sedangkan mereka ditawarkan pada pertengahan tahun.

Adakah berbaloi untuk si pelajar berkorban untuk pergi ke tempat yang diidamkan atau hanya duduk di takat yang lama dan meneruskan perjuangan. Orang kata, sekiranya sebutir belian dikilatkan, namanya tetapi berlian. Tidak kira siapa tukangnya.

Mungkin Kementerian Pelajaran perlu menyelidiki bagaimana tawaran lawak ini boleh berlaku dan sekirnya dapat, dipercepatkan proses tawaran kerana anak anak kita bukan robot yang dapat belajar sesuatu sepantas mungkin dan semua sedia maklum, setiap ilmu yang ingin diperolehi perlu mengalami satu proses yang panjang dan teratur. Persoalannya ialah-teraturkah mereka yang mengatur?

No comments: