Thursday, March 18, 2010

EKONOMI-FUNGSI MAPEN

Mohd Najib baru baru ini menyasarkan pertumbuhan Malaysia akan tumbuh pada kadar 6 % pada tahun ini. Unjuran melebihi bank dunia dan juga Bank Negara yang menyasarkan masing masing tumbuh antara 4.5 % dan juga 4 %. Walaupun terdapat ura ura untuk semakan semua unjuran pertumbuhan ekonomi, penulis masih sangsi dengan angka angka tersebut.

Ada yang memberitahu penulis bahawa unjuran tersebut dilakukan oleh pentadbiran kerajaan bagi meyakinkan pelabur luar untuk masuk melabur dan juga meyakinkan pelabur sedia ada untuk mengekalkan pelaburan. Terdapat beberapa angka angka yang mengelirukan. Antaranya ialah kemasukan pelaburan asing dengan faktor ruang kerja yang disediakan oleh pelaburan tersebut.

Mungkin ada yang akan menyatakan pelaburan pada waktu sekarang lebih kepada berorientasikan kepada robotic dan tidak lagi bergantung kepada tenaga manusia semata mata. Benarkan perkara ini terjadi? Penulis masih lagi sangsi dengan angka angka yang terus bercanggah antara satu sama lain termasuklah agensi kerajaan. Akan ada suara suara yang menyatakan pendekatan yang diambil oleh sesetengah agensi berbeza.

Majlis Perundingan Ekonomi Negara atau MAPEN yang dipengerusikan sendiri oleh Mohd Najib Tun Abdul Razak nampak tidak memainkan peranan yang aktif. Apa yang sebenarnya dilakukan oleh mereka ini yang akhir akhir ini dinamakan kembali oleh media massa sebagai Majlis Tindakan Ekonomi Negara atau singkatannya MTEN seperti waktu gawat 1997 1998.

MAPEN perlu berperanan dengan lebih berkesan bagi menanggani krisis ekonomi yang semakin terasa dari hari ke hari ini. Krisis yang bermula dari tahun 1997 nampaknya masih belum menampakkan tanda pemulihan. Gula gula yang diberikan oleh kerajaan belum menampakkan hasil. Duit banyak keluar tapi rakyat nampak macam seolah ‘menyorok’ hasil titik peluh mereka dan tiada pengaliran keluar dan masuk oleh rakyat.

Seperti kata seorang teman bloggers-Kepada Tuhan Ku Berserah

No comments: