Thursday, March 18, 2010

SOLAR-INISIATIF KERAJAAN

Akhbar baru ini ada melaporkan kerjasama antara sebuah syarikat swasta dan juga sebuah bank terkemuka dalam menjalankan tanggungjawab sosial kepada penghuni sebuah rumah panjang di Sarawak dengan membekalkan tenaga elektrik menggunakan solar. Projek bernilai RM 4.5 juta itu dapat menampung isi rumah sebanyak 45 buah.

Kewangan masih menjadi satu igauan buruk kepada mereka yang berniat untuk memasang solar. Perdana Menteri sendiri telah menekankan bahawa kerajaan bersungguh dalam penggunaan tenaga alternatif. Seperti biasa kesungguhan kerajaan tidak disertakan dengan pelan tindakan dan juga rangka kerja yang sistematik yang menunjukkan kesungguhan kerajaan.

Apakah inisiatif kerajaan kepada pemilik bangunan yang menggunakan solar dibangunan mereka. Sedarkah kerajaan bahawa memiliki solar dinegara ini adalah sangat mahal. Akhbar juga pernah melaporkan bahawa seorang rakyat India yang memasang panel solar dirumahnya bukan sahaja tidak perlu membayar bil elektrik malah dapat menjual tenaga elektrik kepada jirannya. Adakah perkara ini dibenarkan dinegara kita?

Terdapat beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian oleh Perdana Menteri sekiranya benar benar komited dalam menjadikan tenaga alternatif sebagai salah satu pelan jangka masa panjang kerajaan. Percakapan perlu diseimbangkan dengan tindakan barulah ramai hormat kepada pemberi ucapan.

Teringat kepada Tan Sri Abdul Rahim, bekas Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu yang tegas tapi dalam masa yang sama mengotakan apa yang dikata…

No comments: