Thursday, March 18, 2010

KAEDAH KUMP[UL MAKLUMBALAS

Satu dasar yang ingin diperkenalkan oleh kerajaan iaitu GST telahpun dipinda untuk bacaaan kedua bagi mengambil input yang lebih banyak daripada semua pihak. Perkara ini nampak baik dari segi dasar tetapi sekiranya diteliti dengan lebih baik, terlalu ketara yang Kerajaan nampak terlepas pandang perkara yang boleh mengubah sesuatu perkara dengan remeh temeh.

Ketua Kerajaan nampak sangat yang agensi kerajaan kekurangan sumber untuk mengetahui segala genap segi maklum balas yang diberikan mengenai dasar baru ini. Ramai yang menyatakan bahawa GST bukan perkara baru tapi telah lama Cuma kepimpinan ini sahaja yang nampak terlalu beriya ingin melaksanakannya. Persoalannya mengapa sekarang ketika negara masih belum berada dalam keadaan yang agak baik dan ekonomi keluarga yang semakin merudum dan kuasa membeli rakyat berada dalam keadaan tepu.

Perdana Menteri menyatakan bahawa Kerajaan memerlukan masa untuk mengambil lebih banyak input dari pengguna dan rakyat. Persoalan paling besar, bagaimana input ini akan dikumpul untuk menyatakan pengumpulan pendapat. Adalah sangat tidak adil untuk mengambil sesuatu kelompok masyarakat untuk menyatakan bahawa rakyat jelata amnya bersetuju.

Adakah kerajaan mula untuk bertindak kejam. Itu semua bergantung kepada anak Tun Abdul Razak yang sangat diharapkan oleh semua orang setelah negara berada dalam keadaan tidur dan lemah seketika waktu. Keputusan yang tepat atau tidak akan menentukan hukuman yang akan dilaksanakan oleh rakyat selepas ini. Sekiranya rakyat merasa bebannya, maka akan terjadilah perubahan pada peringkat pentadbiran.

Seharusnya pengumpulan maklumat mengambil kira rakyat luar bandar yang ternyata mempunyai pendapatan yang agak kecik berbanding mereka yang berada di Bandar. Penduduk di kota metropolitan juga tidak ketinggalan dengan segala cas servis yang dikenakan terutamanya tol yang berada disekeliling mereka. Adakah adil untuk semua untuk mengambil sekumpulan yang kononnya pakar yang hanya memikirkan kemajuan negara tanpa mengambil kira isi perut rakyat yang akan di isi.

Kerajaan yang adil akan mengambil kira semua perkara sebelum melakukan perkara ataupun mereka akan menjadi bodoh kerana terpaksa mengambil tindakan flip flop untuk menjaga amarah rakyat. Rakyat akan menghukum jika merasa sengsara. Keputusannya sangat memedihkan bagi sesetengah pihak tapi hukuman tetap akan berjalan. Siapa yang akan bertanggungjawab sekiranya itu terjadi? Adakah maaf akan mencukupi pada waktu itu…

No comments: